لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

اشرف غنی: بی‌عدالتی جنسیتی باید در افغانستان پایان یابد


رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، اقدامات برای جلوگیری از خشونت علیه زنان در این کشور باید ده‌ها برابر افزایش یابد.

محمد اشرف غنی که روز چهارشنبه در یک نشست به مناسبت تجلیل از روز بین‌المللی منع خشونت علیه زنان در ارگ ریاست جمهوری صحبت می‌کرد گفت، وقت آن فرا رسیده تا بی‌عدالتی جنسیتی در افغانستان پایان یابد.

نشست امروزی در ارگ
نشست امروزی در ارگ

آقای غنی خشونت علیه زنان در افغانستان را یک مشکل جدی ملی خوانده گفت:

"زن شخصیت درجه اول است و به حیث زن مورد احترام قرار دارد و روی نقش‌اش بحیث زن بحیث یک شهروند حکومت وحدت ملی کاملاً مصمم است و تشخیص این است که امروز خشونت علیه زن یک پدیده بین‌المللی و بدبختانه یک مشکل جدی ملی است."

در عین حال وزیر امور زنان که در این نشست حضور داشت گفت که تداوم جنگ و مشکلات مختلف زنان را در افغانستان به گونه جدی متأثر ساخته است.

دلبر نظری گفت، در سال جاری نزدیک به سه هزار و چهار صد قضیه خشونت علیه زنان در این کشور به ثبت رسیده‌است.

اما وی گفت، تا زمانی‌که عوامل اساسی خشونت علیه زنان ریشه‌کن نشود، کاهش این معضل در کوتاه مدت ناممکن خواهد بود.

دلبر نظری: تا زمانی‌که عوامل اساسی خشونت علیه زنان ریشه‌کن نشود، کاهش این معضل در کوتاه مدت ناممکن خواهد بود.
دلبر نظری: تا زمانی‌که عوامل اساسی خشونت علیه زنان ریشه‌کن نشود، کاهش این معضل در کوتاه مدت ناممکن خواهد بود.

وی افزود:

"تداوم جنگ، فقر، بی‌سودای و محرومیت زنان را در گوشه‌های مختلف این کشور به صورت جدی متأثر ساخته است."

در نشست که به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان در کابل راه اندازی شده‌بود، فاطمه یکی از قربانیان خشونت از سرگذشت تلخ زنده‌گی‌اش چنین قصه کرد:

"تا حدی شوهرم مرا لت و کوب می‌کرد که حتی نشسته و ایستاده شده نمی‌توانستم همراه با کیبل و چوب می‌زد بدنم تکه، تکه می‌شد."

در این میان رئیس اجرائیه حکومت افغانستان که در همین نشست حضور داشت گفت که در حال حاضر ده‌ها هزار زن و دختر در این کشور مورد خشونت قرار دارند و این وضعیت قابل تحمل نیست.

عبدالله عبدالله گفت، با آنکه مبارزه در برابر خشونت علیه زنان جز تعهدات اساسی حکومت است، اما به گفته وی نیاز است تا همه اقشار جامعه برای برطرف ساختن این چالش تلاش کنند.

عبدالله عبدالله: مبارزه در برابر خشونت علیه زنان جز تعهدات اساسی حکومت است
عبدالله عبدالله: مبارزه در برابر خشونت علیه زنان جز تعهدات اساسی حکومت است

وی گفت:

"نه از لحاظ اسلامی، نه از لحاظ حقوق بشر و قوانین بین‌المللی از هیچ لحاظ وضعیتی که امروز در کشور ما در این راستا حاکم است قابل قبول نیست و به هیچکدام ما نباید قابل تحمل باشد اطمینان می‌دهم که رهبری حکومت وحدت ملی در این راستا تعهد صادقانه دارد، اما وقتی می‌تواند تمام کوشش‌های ما به نتیجه برسد که همه ما مصمم باشیم."

آقای عبدالله گفت، با آنکه در موارد مشخص در برابر عاملین و رسیده‌گی به قضایای خشونت علیه زنان رسیده‌گی جدی صورت گرفته، اما به گفته وی در امور روزمره این مشکل نادیده گرفته می‌شود.

وی گفت، در بسیاری موارد قربانی‌های خشونت هنگام مراجعه به مراجع مربوط به هدف تطبیق عدالت و اعاده حیثیت‌شان مورد نوع دیگر از آزار و خشونت قرار می‌گیرند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG