لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۸

تا سه روز دیگر برای حذف نام حکمتیار از لیست سیاه "م.م" تقاضا می‌شود


کمیته مشترک اجرایی تطبیق توافق‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‎گوید که کار کمیته رفع تعزیرات بالای آقای حکمتیار تکمیل شده‎است.

درخواست حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل‌متحد تا دو یا سه روز دیگر از سازمان ملل‌متحد و ایالات متحده صورت خواهد گرفت.

محمد امین کریم یک عضو کمیته مشترک اجرایی تطبیق توافق‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار می‎گوید که انتظار اقدام هرچه زودتر حکومت را دارند.

کریم: قرار معلومات ما این درخواست در همین شب و روز فرستاده خواهد شد.
کریم: قرار معلومات ما این درخواست در همین شب و روز فرستاده خواهد شد.

آقای کریم روز چهارشنبه به رادیو آزادی با تأکید بر اینکه درخواست رسمی حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه تا دو یا سه روز دیگر به سازمان ملل‌متحد، امریکا و سایر کشورهای ذیربط فرستاده می‎شود، افزود:

"کمیته‎های مشترک کارهای‌شان را پیش می‎برند و کار کمیته رفع تعزیرات تکمیل شده و امید که حکومت درخواستی رسمی رفع تعزیرات را به سازمان ملل و ایالات متحده بفرستد، قرار معلومات ما این درخواست در همین شب و روز فرستاده خواهد شد."

آقای کریم همچنان از روند بطی کار این کمیته نگرانی دارد.

از سوی هم امین کریم می‎گوید که با زندانیان‌شان در افغانستان روز سه شنبه و چهار شنبه نیز دیدار داشته‎اند.

به گفته محمد امین کریم هدف از این ملاقات ترتیب لیست زندانیان مربوط به حزب اسلامی است.

کریم گفت که معلومات ابتدایی نشان می‎دهد که حدود ۲۶۰۰ تن از اعضای حزب اسلامی در زندان‎های پلچرخی، بگرام و دیگر زندان‎های افغانستان محبوس هستند.

خواستیم تا نظر اکرم خپلواک نماینده حکومت در این کمیته را نیز داشته باشیم اما وی از ابراز نظر در این مورد خودداری کرد.

نزدیک به دو ماه قبل توافق‌نامه صلح میان رئیس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی امضا شد و برای تطبیق این تفاهمنامه بر ایجاد یک کمیته موافقه شد.

در همین حال صالح محمد صالح یک عضو ولسی جرگه تأکید دارد که زمینه برای آمدن آقای حکمتیار به کابل باید سریعتر فراهم شود زیرا به گفته وی آمدن وی به کابل الگوی خوب برای مخالفین مسلح دیگر است.

صالح: خواست ما اینست که هرچه زودتر حکومت کارها در این بخش را تکمیل کند.
صالح: خواست ما اینست که هرچه زودتر حکومت کارها در این بخش را تکمیل کند.

او افزود:

"خواست ما اینست که هرچه زودتر حکومت کارها در این بخش را تکمیل کند، زیرا با آمدن حکمتیار برای مخالفین مسلح دیگر راه باز می‎شود و سبب می‎شود که اعتماد مخالفین مسلح بالای نظام بیشتر شود."

به گفته صالح، مخالفان مسلح همواره بر غیر مستقل بودن حکومت افغانستان اصرار داشته‎اند، اما پیوستن حکمتیار به حکومت افغانستان که در نتیجه گفتگوهای بین‌الافغانی صورت می‎گیرد، سبب افزایش باور مخالفین مسلح بالای حکومت افغانستان خواهد شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG