لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۶

WFP: تعداد زیادی از کودکان و زنان افغان با سوء تغذیه روبرو هستند


برنامه جهانی غذا در افغانستان می‎گوید، هنوز هم تعداد زیادی از مردم در این کشور با سوء تغذیه، کمبود ویتامین و منرال‎ها روبرو هستند.

نوکوفو گنگا معاون این سازمان روز سه شنبه حین افتتاح کمپاین پروگرام غنی‌سازی غذا گفت، در افغانستان بطور خاص تعداد زیادی از زنان و اطفال با کمبود ویتامین و منرال‎ها روبرو هستند.

او همچنان گفت که آن‎ها می‎خواهند فابریکات تولیدی کشور را تشویق به تولید غذاهای غنی شده نمایند.

وی افزود که تنها غذاهای غنی شده می‎تواند ویتامین‎ها و منرال‎های مورد نیاز بدن را تکمیل کنند.

گنگا: سوء تغذی و کمبود منرال و ویتامین‎ها در افغانستان در سطح بلند قرار دارد.
گنگا: سوء تغذی و کمبود منرال و ویتامین‎ها در افغانستان در سطح بلند قرار دارد.

او افزود:

"بر اساس معیارهای سازمان جهانی صحت یا (WHO) سوء تغذی و کمبود منرال و ویتامین‎ها در افغانستان در سطح بلند قرار دارد به همین خاطر سازمان جهانی غذا (WFP) با وزارت صحت افغانستان مشترکاً روی چند پروژه کار می‎کند و همچنان توسط این کمپاین ما می‎خواهیم تا در این کشور خوراکه‎های منطقوی را رایج سازیم."

سازمان جهانی غذا در هماهنگی با وزارت صحت عامه افغانستان کمپاین یک ماهه را به ارزش ۴۳ میلیون افغانی راه اندازی نموده که بر اساس آن در مورد غذاهای غنی شده به مردم در کابل و ولایات آگاهی عامه داده می‎شود.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، سروی سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که ۲۴ درصد زنان حامله و ۲۶ درصد اطفال شش ماه تا پنج سال با کمبود خون و آهن مواجه بوده و همچنان ۹۵،۵ درصد زنان امیدوار و ۸۱ درصد اطفال شش ماهه تا پنج ساله با کمبود شدید ویتامین «دی» روبرو بوده‌اند.

این وزارت همچنان می‎گوید که کمبود منرال‎ها و ویتامین‎ها در بدن انسان سبب کم خونی، کوتاهی قد، ناتوانی ذهنی، جاغور و شب کوری می‎شود.

بشیر نورمل رئیس عمومی انستیتیوت ملی صحت عامه افغانستان در آغاز این کمپاین گفت، با آنکه در یک دهۀ گذشته تلاش‎ها به هدف از بین بردن سوی تغذی افغان‎ها صورت گرفته‎است، اما افزود که هنوز هم سوی تغذی در افغانستان یکی از چالش‎های عمده محسوب می‎شود.

یک طفل مصاب به سوء تغذی
یک طفل مصاب به سوء تغذی

او افزود:

"با وجود پیشرفت‎های که در وضعیت تغذی افغان‎ها طی بیش از یک دهه گذشته به وجود آمده‎است سروی ملی تغذی ۲۰۱۳ نشان داده که سوی تغذی هنوز هم یک چالش عمده برای صحت عامه افغانستان بوده و این رقم در میان بالا ترین‎ها در جهان است."

به گقته آقای نورمل، تعداد زیادی از زنان و اطفال در افغانستان با کمبود خون و ویتامین «دی» مواجه اند.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، در حال حاضر تنها در ۵ ولایت چون کابل، هرات، کندز، بلخ و ننگرهار مردم به غذاهای غنی شده دسترسی دارند.

گزراش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG