لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

شورای عالی صلح خبر آماده‌گی طالبان به گفتگوهای صلح را تکتیک می‌داند


رسانه‎های پاکستانی از آماده‎گی طالبان برای گفتگوهای صلح خبر داده‎اند.

درین گزارش‎ها گفته شده‎است طالبان آماده گفتگوهای صلح هستند، اما حکومت افغانستان برای این گفتگوها هیچ پلان و ستراتیژی ندارد.

در حالی که مذاکرات صلح حکومت افغانستان و طالبان از دیر زمان به این‌سو متوقف شده‎است، شماری از رسانه‎ها بخصوص رسانه‎های پاکستانی گزارش‎های را درین مورد پخش می‎کنند، که تائید آن به گونه مستقل دشوار است.

روزنامه اکسپرس تربیون، چاپ پاکستان نوشته‎است تلاش‎های دیپلوماتیک ادامه دارد و نشانه‎های قوی وجود دارد که گفتگو‎های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان به زودی آغاز خواهد شد.

نماینده‎گان دفتر طالبان در قطر گفته‎اند، رهبران طالبان روی ترتیب یک استراتژی باهم مذاکره می‎کنند.
نماینده‎گان دفتر طالبان در قطر گفته‎اند، رهبران طالبان روی ترتیب یک استراتژی باهم مذاکره می‎کنند.

روزنامه، مسافرت اخیر لورا میلر، معاون نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان به کابل و اسلام‌آباد را به این موضوع ارتباط داده‎است.

اکسپرس تربیون به سفر نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان به قطر و دیدارش با رهبران دفتر سیاسی طالبان هم اشاره کرده‎است.

نه دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد و نه‌هم دفتر نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان در مورد این سفرها جزئیات زیاد ارائه کرده‎اند.

آیا مقام‎های این دو اداره مهم در سفرهای‌شان به قطر و اسلام‌آباد روی امکانات آغاز گفتگوهای صلح با طالبان تمرکز کرده‎اند؟

آیا گروه طالبان حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان است؟

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، گزارش‌های اخیر در مورد گفتگوهای صلح بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور امور بین‌المللی شورای عالی صلح افغانستان نشر گزارش‎ها در مورد گفتگوهای صلح افغانستان از طریق رسانه‎ها را جنبه تبلیغاتی و تکتیکی می‌داند.

آقای قاسمیار در صحبت با رادیو آزادی گفت صحبت‎ها در مورد گفتگوهای صلح افغانستان ضد و نقیض است.

قاسمیار گزارش‎ها که در مورد گفتگوهای صلح افغانستان از طریق رسانه‎ها را جنبه تبلیغاتی و تکتیکی می‌داند.
قاسمیار گزارش‎ها که در مورد گفتگوهای صلح افغانستان از طریق رسانه‎ها را جنبه تبلیغاتی و تکتیکی می‌داند.

او می‎گوید گاهی سخنگوی رهبری طالبان از پیشبرد جنگ صحبت می‎کند و گاهی هم از کمیسیون سیاسی و دفتر طالبان در قطر صحبت‎های ملایم‌تر صورت می‎گیرد.

آقای قاسمیار در ادامه افزود:

"امیدوار هستیم که این‎ها [حرف‎ها] جدی باشند. تکتیکی نباشند و بخاطر مسایل تبلیغاتی صورت نگیرد، بلکه طالبان باید واقعاً به صلح بی‌اندیشند، راه صلح را در پیش بگیرند و از دَرِ مذاکره وارد شوند، حل مشکل کنند و خواست‎های خود را به طور مشروع طرح کنند."

آقای قاسمیار آماده‎گی طالبان برای اجرای گفتگوهای صلح را در حالی تبلیغات می‎داند که روزنامه اکسپرس تربیون به نقل از فیض محمد زلاند، یک کارشناس افغان نوشته‎است که شهاب‌الدین دلاور، قاری دین محمد و سهیل شاهین مذاکره کننده‎گان ارشد طالبان برایش گفته‎اند که رهبری طالبان حالا به گفتگوهای صلح اولویت می‎دهد، اما به گفته آن‎ها کابل برای آغاز این گفتگوها نه پلانی دارد و نه ستراتیژی.

عبدالخبیر اوچقون، معاون شورای عالی صلح افغانستان هفته گذشته به رادیو آزادی گفت که پس از تطبیق موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، گفتگوهای صلح با گروه انشعابی طالبان به رهبری ملا رسول آغاز خواهد شد.

اما گزارش‎های تائید نشده می‎رسانند که رسول در پاکستان زندانی شده‎است.

اکسپرس تربیون نوشته‎است، لورا میلر، معاون نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان در نشست اسلام‌آباد با سفیر امریکا در پاکستان، جود لیونس، مشاور نظامی دفتر نماینده‎گی خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان و حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان مسئله صلح افغانستان را به بررسی گرفت.

به نوشته روزنامه، نماینده‎گان دفتر طالبان در قطر گفته‎اند، رهبران طالبان روی ترتیب یک استراتیژی باهم مذاکره می‎کنند.

گزارش‎های تائید نشده می‎رسانند که رسول در پاکستان زندانی شده‎است.
گزارش‎های تائید نشده می‎رسانند که رسول در پاکستان زندانی شده‎است.

روزنامه نوشته که پس از مسافرت رهبران دفتر سیاسی طالبان به اسلام‌آباد در ماه اکتوبر، تلاش‎های دیپلوماتیک افزایش یافته‎است.

طالبان در هفته گذشته برای اولین بار اعلام کردند که ازین پس بالای پروژه‎های عام‌المنفعه در افغانستان حمله نمی‎کنند.

بر اساس گزارش‎ها، طالبان هفته گذشته شماری از کارشناسان و خبرنگاران را به دفتر شان در قطر هم دعوت کردند.

اسدالله وحیدی، یکی از کارشناسان امور سیاسی است که این دعوت را پذیرفت و به قطر رفت.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت، سخنان طالبان نشان دهنده نرمش در موضع آنان بود.

او افزود:

"طالبان گفتند که مانع اصلی در برابر صلح و گفتگو حضور امریکایی‎ها در افغانستان است. آن‎ها گفتند که اگر امریکایی‎ها مطابق یک تقسیم اوقات از افغانستان بیرون شوند، حاضر هستیم که با حکومت افغانستان و مردم این کشور گفتگو کنیم."

بر اساس گزارش‎ها، تدامچی یاماموتو، نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان نیز هفته گذشته به قطر رفته بود و در آن‎جا با رهبران طالبان دیدار کرده‎است.

گفته شده احتمالاً نقش یوناما یا دفتر هیئت سازمان ملل‌متحد در افغانستان در گفتگوهای صلح این کشور از مسایل مورد بحث بوده‎است.

XS
SM
MD
LG