لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

مسعود: برخی مقامات بطور غیر قانونی در قرارداد های بزرگ شریک اند


احمد ضیا مسعود نماینده فوق‌العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب
احمد ضیا مسعود نماینده فوق‌العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب

هر چند سران حکومت وحدت ملی همواره از مبارزه جدی با فساد اداری سخن زده‌اند، اما اینبار یک مقام بلند رتبه حکومت از دخیل بودن برخی مقامات عالی رتبه در قرار داد‌های بزرگ و فساد اداری حرف می‌زند.

احمد ضیا مسعود نماینده فوق‌العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب روز چهارشنبه در مراسمی که به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد اداری برگزار شده‌بود گفت، این افراد به وسیله دوستان، اعضای خانواده و خویشاوندان‌شان شریک در قرار داد‌های بزرگ ملی شده‌اند.

وی در ادامه گفت:

"وقتیکه برخی از مقامات بلند رتبه حکومت در قرار داد‌های بزرگ ملی به شکل غیر قانونی شریک باشند اینجاست که این سبب می‌شود که کشور به طرف ترقی نرود و مهار ساختن این سطح فساد اداری ضرورت به اراده قوی سران حکومت دارد."

به تازه‌گی دوسیه‎های مجتبی پتنگ، جمیل جنبش و جمال ناصر صدیقی سه معین پیشین وزارت امور داخله به اتهام فساد تحت بررسی لوی سارنوالی قرار گرفته‌است.

شش مقام وزارت شهر سازی که متهم به فساد شده‌اند، دوسیه‌های آنان نیز در محکمه وجود دارد.

حدود دو سال قبل لوی سارنوالی گفته‌بود که دوسیه هفت وزیر کابینه سابق را که متهم به فساد اند برای پیگرد بیشتر به ستره محکمه فرستاده‌اند اما از سرنوشت این دوسیه‌ها تا حال خبری نیست.

سال قبل محمد یونس نواندیش و روح‌الله امان دو تن از شاروالان پیشین نیز به اتهام دست داشتن در فساد از سوی لوی سارنوالی افغانستان احضار شده بودند.

برخی از مقامات بلند پایه حکومت پیشین که به فساد میلیون‎ها دالر متهم شده‎اند در امریکا و کشورهای غربی آزادانه زنده‌گی می‎کنند.

اما به باور کارشناسان تا حال هیچ یک از این قضیه‌ها بگونه اساسی بررسی نشده و هیچ یک از مقامات محاکمه نشده‌اند تا سبب کاهش فساد اداری و جلب اعتماد مردم شود.

بر اساس گزارش‌ها افغانستان پس از کوریای شمالی و سومالیا سومین کشور آغشته به فساد است.

بررسی‌ نشدن دارایی‌های مشکوک مقام‌های بلند رتبه نیز یک چالش خوانده می‌شود و شماری از کارشناسان افغان می‌گویند که برخی افراد بلند رتبه دولتی که همواره از موجودیت فساد انتقاد می‌کنند خود صاحب میلیون‌ها دالر غیر قانونی اند.

آصف بکتاش کارشناس سیاسی در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"اگر زنده‌گی هر یک‌ شان دیده شود سرمایه‌های‌ شان بررسی شود، این همه از آسمان نیامده‌است، متأسفانه کسی که زیاد ادعای پاکی می‌کند خود در فساد بیشتر ملوس است و اگر از آقای مسعود پرسیده شود که پسر ۲۰ ساله‌اش در شورای امنیت ملی مشاور است و ۱۲ هزار دالر معاش می‌گیرد آیا این فساد نیست؟"

آقای بکتاش می‌گوید، تا زمانیکه افراد آلوده با فساد که در سطح بلند حکومت قرار دارند محاکمه نشوند، مبارزه با فساد به جای نخواهد رسید.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG