لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

در هفتمین نشست پگواش روی مسوده ۱۹ ماده یی صلح با طالبان بحث شد


هفتمین نشست مؤسسه بین‌المللی پگواش در مورد صلح، با حضور رهبران اسبق جهادی و شخصیت‎های سیاسی کشور در کابل برگزار شد.

پس از ششمین نشست مؤسسه بین‌المللی پگواش در مورد صلح افغانستان در اسلام آباد که به باور برخی از آگاهان و شورای عالی صلح نتیجه مثبتی در پی نداشت، این نهاد هفتمین نشست اش در مورد صلح را روز سه شنبه در کابل برگزار کرد.

خلیل الله صافی مسئول این مؤسسه روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که این یک نشست مشورتی بوده و در آن روی مسوده ابتدایی ۱۹ ماده یی که از سوی این نهاد ترتیب شده‎است بحث صورت گرفت.

صافی گفت که در این نشست بر علاوه چهره‎های سیاسی کشور، رهبران اسبق جهادی و مقامات پیشین طالبان نیز اشتراک داشتند.

او افزود:

"امروز روی مسوده ابتدایی ۱۹ ماده‌یی با حضور رهبران جهادی و شخصیت‎های سیاسی بحث شد نظریات جمع آوری شد و به اساس آن در مسوده تغییرات خواهیم آورد چون این مسوده در مرحله ابتدایی است این نشستی نبود که در آن تصمیم صورت گیرد ما در این نشست صرف نظریات را جمع آوری کردیم تا از آن یک نظر واحد ایجاد کرده و آن را با حکومت افغانستان و شورای رهبری طالبان و کمیسیون سیاسی آنان در دوحه در میان خواهیم گذاشت."

‎آقای صافی گفت که در این پلان مسئله آتش بس، چگونگی بیرون شدن تدریجی نیروهای خارجی، ایجاد اداره موقت، بیرون شدن نام طالبان از لیست سیاه و برخی موضوعات دیگر شامل اند که نیاز به بحث دارد.

در این نشست یونس قانونی، انوارالحق احدی، محمد عمر داودزی، فاروق اعظم، ملا عبدالسلام ضعیف مقام پیشین طالبان، محمد اسماعیل خان، اسدالله خالد رئیس پیشین امنیت ملی و برخی از چهره‎های دیگر کشور اشتراک داشتند.

این مؤسسه از ۲۰۱۱ به این‌سو به هدف فراهم کردن زمینه گفتگو میان طالبان و حکومت افغانستان و گرفتن نظریات افغان‎ها در این باره نشست‎های را در کشورهای چون قطر، پاکستان، و برخی کشورهای دیگر برگذار کرده‎است.

در این حال برخی از اشتراک کننده‎گان در این نشستابراز امیدواری کرده می‎گویند که این چنین نشست‎های غیر رسمی بتواند زمینه را برای مذاکرات صلح در افغانستان فراهم سازد.

مطمئن: این بار فرق در آن این بود که بسیاری از مجاهدین سابق و آنعده از رهبران در این نشست وجود دارد که به نحوه جوانب جنگ شمرده می‎شوند.
مطمئن: این بار فرق در آن این بود که بسیاری از مجاهدین سابق و آنعده از رهبران در این نشست وجود دارد که به نحوه جوانب جنگ شمرده می‎شوند.

نظرمحمد مطمئن یکی از آگاهان سیاسی و اشتراک کننده در هفتمین نشست پگواش به رادیو آزادی گفت:

"این بار فرق در آن این بود که بسیاری از مجاهدین سابق و آنعده از رهبران در این نشست وجود دارد که به نحوه جوانب جنگ شمرده می‎شوند این که طالبان در آن اشتراک ندارد و یک جانب جنگ در آن اشتراک می‎کند و نظریات آن‎ها شنیده می‎شود و آن نظریات که طالبان ارایه کرده اند تحلیل می‎شود به نظر من در نتیجه این چنین نشست‎ها یک طرح خوبی برای صلح ایجاد شده می‎تواند."

تلاش نمودیم تا در مورد این نشست غیر رسمی در مورد صلح نظر شورای عالی صلح را نیز داشته باشیم اما تماس‎های مکرر موفق نشدیم.

اما قبل از این محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح در صحبت با رادیو آزادی از برگزاری چنین نشست‎ها در مورد صلح ابراز خوشیبنی نموده گفته‎است که همچونشست‎ها بتواند برخی اختلاف نظرها در باره چگونگی گفتگوهای صلح را از بین ببرد.

باید یاد آورد شد که طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده‎اند.

‎ مؤسسه بین‌المللی پگواش در سال ۱۹۵۷ ایجاد شد تا زمینه گفتگوهای غیر رسمی در باره صلح و آشتی را در شماری از کشورها فراهم کند.

XS
SM
MD
LG