لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

نیویارک تایمز: چگونه می‎توان در افغانستان به رتبۀ جنرالی دست یافت؟


نیویارک تایمز می‎نویسد که افغانستان امکان دارد در جلب سربازان جدید به نیروهای خود مشکل داشته باشد ولی درهر صورت جنرالان کافی دارد.

روزنامه می‎نویسد که افغانستان در تشکیلات نظامی خود حدود هزار افسربه رتبۀ جنرالی دارد که این شمار نسبت به اردوی امریکا که سه برابر اردوی افغانستان می‎باشد بسیار زیاد است.

نیویارک تایمز می‎نویسد که هیچ کسی نمی‎داند که افغانستان خارج از این تشکیلات چند افسر به رتبۀ جنرالی دارد.

روزنامه می‎افزاید که اسامی نو در فهرست جنرالان افغان با سرعتی‎که که با واقعیت‎های میدان جنگ سازگار نیست در حال افزایش است.

نیروی دفاعی و امنیتی سه صد و پنجاه هزار نفری افغان در این جنگ هم مناطق و هم افراد خود را همواره از دست می‎دهند ولی باز هم افراد نسبتا کمتر به تقاعد سوق داده می‎شوند.

بنوشتۀ نیویارک تایمز امریکا که مسئولیت بیشتر نیروهای افغان را بعهده دارد شمار جنرالان این نیروها را کاهش داده نمی‎تواند.

روزنامه از قول جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان نوشته‎است که می‎گوید ما نمی‎دانیم که به چه شماری از پولیس و سربازان معاش بدهیم و شمار دقیق جنرالان را نیز نمی‎دانیم.

او گفته‎است که متاسفانه بعد از گذشت پانزده سال هم وضعیت چنین است.

نیویارک تایمز از قول آقای سوپکو می‎افزاید که جنرالی رتبۀ خوبی است و تنخواه و امتیازات بهتری دارد.

روزنامه با طرح این سوال که چگونه می‎توان به رتبۀ جنرالی دست یافت؟ می‎نویسد که شماری از افسران بعد از خدمات عالی چندین دهه در اردو و زنده ماندن در چندین دور حکومتی به این رتبه دست یافته‎اند ولی دیگران به بسیار آسانی به آن نایل شده‎اند.

نیویارک تایمز در ادامه می‎نویسد که بعد از خروج قشون اتحاد شوروی از افغانستان و سقوط رژیم کمونیستی که هرج و مرج در این کشور حکمفرفا بود صدها جنرال در یک شب در این کشور زاییده شدند.

انترنشنل بیزنس تایمز هم یک مطلب در بارۀ کشته شدن یک مادر توسط طالبان در افغانستان نشر کرده‎است.

روزنامه می‎افزاید که شورشیان طالب یک زن را در بادغیس که مادر دور فرزند بود به خاطر در محضر عام اعدام کرد که بنوشتۀ روزنامه از شوهر اول خود طلاق گرفته و با یک مرد دیگری ازدواج کرده بود.

ولی طالبان در بارۀ این واقعه که روز یکشنبه در ولسوالی آب کمر رخ داده هنوز چیزی نگفته‎اند.

XS
SM
MD
LG