لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

تبصرۀ نیویارک تایمز به نقش حکومت اوباما در افغانستان


یکی از دیدارهای اوباما از پایگاه نظامی بگرام در سال ۲۰۱۲
یکی از دیدارهای اوباما از پایگاه نظامی بگرام در سال ۲۰۱۲

روزنامه نیویارک تایمز در یک گزارش مفصل به نقش حکومت رئیس جمهور امریکا بارک اوباما در افغانستان نگاهی انداخته‎است.

در گزارش آمده‎است، در فصل‎های بهار و تابستان سال ۲۰۱۵ مشاورین اوباما با این سوال درگیر بودند که چگونه افغانستان را با ثبات سازیم و همزمان هدف نهایی حکومت اوباما را برآورده سازیم که بیرون کردن همه سربازان امریکایی از افغانستان است؟

به نوشته نیویارک تایمز، سر انجام خود رئیس جمهور اوباما پاسخ این سوال را به مشاورینش ارائه کرد.

روزنامه می‎نویسد، در اوایل ماه آگست اوباما جلسه شورای امنیت ملی کشورش را برگزار کرد و درین جلسه از یک حقیقت پرده برداشت.

یکی از اشتراک کننده‎های این جلسه به نیویارک تایمز گفته‎است که اوباما در باره افغانستان گفت:

"ما دیگر درگیر ملت سازی نیستیم".

همین منبع افزوده که به شمول خود بارک اوباما هیچ یکی از اشتراک کننده‎های نشست باور نداشتند که با این جنگ می‎توان افغانستان را به یک کشور دموکراتیک و خود کفا مبدل کرد – جنگی که چهارده سال طول کشیده بود، میلیاردها دالر هزینه داشت و بیش از ۲۰۰۰ سرباز امریکایی در آن کشته شده بودند.

به نوشته نیویارک تایمز اوباما این نکته را هم گفته که "تهدید تروریزم واقعی است" و امریکا نمی‎تواند اجازه دهد که افغانستان دوباره به لانه تروریست‎ها مبدل شود.

در ادامه این گزارش روزنامه نیویارک آمده‎است که پس از همین نشست، بارک اوباما پروسه خروج سربازان امریکایی را آهسته تر ساخت و اعلان کرد که هزاران سرباز این کشور تا تاریخ نا معین در افغانستان خواهند ماند.

به این ترتیب اوباما روشن ساخت که جنگ افغانستان طولانی ترین جنگ امریکا با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری او پایان نخواهد یافت.

دیلی میل

روزنامه بریتانیایی دیلی میل بالای یک موضوع دیگر مکث کرده‎است.

دیلی میل در باره یک سرباز پیشین اردوی بریتانیا نوشته‎است که قصد داشت به طور قاچاقی یک کودک افغان را از یک کمپ مهاجرین فرانسه به بریتانیا ببرد.

رابرت لاری، مرد پنجاه ساله که قبلآ در اردوی بریتانیا خدمت کرده بود می‎خواست بهار احمدی چهار ساله را از کمپ معروف به جنگل در فرانسه، به بریتانیا ببرد.

رابرت لاری گفته‎است اقدام او برای بردن بهار احمدی به بریتانیا منطقی نبود اما او این کار را به درخواست پدر این کودک انجام داده‎است.

در نهایت یک محکمه فرانسه رابرت لاری را مجرم شناخت اما به دلیل هدف بشردوستانه که در این جرمش نهفته بود جزای او را از حبس تنفیذی به حبس تعلیقی کاهش داد.

XS
SM
MD
LG