لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۶

ولسی جرگه: مداخلات ایران در افغانستان خلاف قوانین بین‌المللی است


کمیسیون امور بین المللی ولسی جرگه افغانستان بازداشت دو تبعه ایرانی را به اتهام ترورها در ولایت هرات مداخله در امور داخلی کشور می‎داند.

این کمیسیون می‎گوید، کشورهای همسایه در ترور شخصیت‎های ملی و سیاسیون کشور دست دارند و باید حکومت از آن جلوگیری نماید.

عبدالقادر زازی عضو این کمیسیون روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، مداخلات ایران در امور داخلی کشور خلاف قوانین بین المللی است و باید حکومت افغانستان در این راستا جدی عمل نماید.

زازی با اشاره با بازداشت دو تبعه ایران به اتهام ترورها در هرات به رادیو آزادی گفت، ایران مانند پاکستان همواره در امور داخلی افغانستان مداخله می‎نماید.

زازی: ایران یکی از همسایه‎های بد دیگر ما است که در امور داخلی افغانستان از لحاظ امنیتی حتی در مسایل فرهنگی تجاوز می‎کند.
زازی: ایران یکی از همسایه‎های بد دیگر ما است که در امور داخلی افغانستان از لحاظ امنیتی حتی در مسایل فرهنگی تجاوز می‎کند.

آقای زازی همچنان گفت:

" ایران متاسفانه یکی از همسایه‎های بد دیگر ما است که مانند پاکستان آن‎ها در امور داخلی افغانستان از لحاظ امنیتی حتی در برخی مسایل فرهنگی ما نیز تجاوز می‎کنند خوب چیزی را که نیروهای امنیتی ما بخصوص امنیت ملی در دست دارند هنوز در دسترس ما قرار نگرفته اما حلقه استخباراتی کشورهای همسایه ما در مسایل ترور شخصیت‎های ملی ما ترور سیاسیون ما حتمی دست دارند."

این سخنان در حالی مطرح می گردد که مقامات امنیتی ولایت هرات از بازداشت دو تبعه ایرانی به اتهام ترورها در آن ولایت خبر می‎دهند.

سمنوال فضل الرحمن خادم مدیر مبارزه با تروریزم قوماندانی امنیه هرات گفته‎است که این افراد همراه با سلاح‎های دست داشته شان بازداشت شده‎اند.

وی همچنان ایران را متهم با حمایت از گروهای تروریستی در ولسوالی‎های مختلف آن ولایت کرده و گفته‎است که شماری از قوماندانان مسلح غیر مسئول در آن ولایت در داخل خاک ایران آموزش جنگی می‎بینند تا علیه نیروهای امنیتی افغان جنگ نمایند.

از سوی هم مسئولان قنسولگری ایران در هرات در عکس العمل به بازداشت این دو تن گفته‎اند که ایران همواره تلاش می‎کند تا صلح و امنیت در افغانستان برقرار شود.

در عین حال برخی از کارشناسان مسایل سیاسی می‎گویند که حکومت افغانستان باید این مسایل را در جلسات شورای امنیت سازمان ملل در میان بگذارد.

اتمر: قسمی‎که پاکستانی‎ها در تخریب صلح افغانستان و امنیت افغانستان کار می‎کنند شواهد بسیار در دست است که ایرانی‎ها نیز همیشه در نا امن ساختن افغانستان اهداف خود را دنبال می‎کنند.
اتمر: قسمی‎که پاکستانی‎ها در تخریب صلح افغانستان و امنیت افغانستان کار می‎کنند شواهد بسیار در دست است که ایرانی‎ها نیز همیشه در نا امن ساختن افغانستان اهداف خود را دنبال می‎کنند.

اسحاق اتمر یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" قسمی‎که پاکستانی‎ها در تخریب صلح افغانستان و امنیت افغانستان کار می‎کنند شواهد بسیار در دست است که ایرانی‎ها نیز همیشه در نا امن ساختن افغانستان اهداف خود را دنبال می‎کنند و همین شواهد را به مراجع بین المللی شورای امنیت نماینده افغانستان باید آن را برجسته سازد که متاسفانه ما در این سیستم بسیار ضعیف هستیم."

آقای اتمر همچنان گفت ایران هیچگاه صادقانه برای تامین صلح و ثبات در افغانستان کار نمی‎کند.

تلاش نمودیم تا در رابطه به بازداشت دو تبعه ایرانی در ولایت هرات نظر وزارت امور داخله را نیز داشته باشیم آما مقامات آن وزارت در این مورد ابراز بی اطلاعی کردند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG