لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

فعالان: روسیه و هم‌پیمانان اش از مداخله در افغانستان دست برداد


برخی از نهادهای جامعه مدنی می‎گویند، روسیه و متحدین اش تلاش دارند تا یکبار دیگر افغانستان را به میدان جنگ مبدل سازند.

این نهادها، با محکوم کردن مداخله کشورهای روسیه، ایران و پاکستان در امور داخلی افغانستان از افغان‎هامی‎خواهند تا در این مقطع حساس، متوجه و محتاط باشند.

اعضای این نهادها روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل گفتند که روسیهباید با گرفتن تجربه از گذشته در امورد اخلی افغانستان مداخله نکند.

عطاالله حیران یکی از اعضای نهاد بنام جنبش ملیافغان به رسانه‎ها گفت که روسیه و متحدین اش تلاش دارند تا جنگ‎های نیابتی شان را در افغانستان به پیش برده و این کشور را یکبار دیگر به میدان جنگ مبدل سازد.

حیران: افغان‎ها مداخله هیچ کشور را در خاک شان تحمل کرده نمی‎توانند.
حیران: افغان‎ها مداخله هیچ کشور را در خاک شان تحمل کرده نمی‎توانند.

آقای حیران گفت که افغان‎ها مداخله هیچ کشور را در خاک شان تحمل کرده نمی‎توانند.

او افزود:

"افغان‎ها باید در این مرحله حساس هوشیار باشند، بخاطری‎که افغانستان به سوریه مبدل می‎گردد و گروه‎های که می‎خواهند افغانستان را به سوریه مبدل سازند کشورهای روسیه، ایران و پاکستان می‎باشد.

آنان می‎خواهند افغانستان را یکبار دیگر به میدان جنگ مبدل سازند قسمی‎که در گذشته این کار را کرده بودند."

آقای حیران بالای حلقاتی نیز انتقاد کرد که در پانزده سال گذشته زیر نام جهاد امتیاز گرفته و حالا در برابر روسیه و متحدین اش خاموشی اختیارکرده‎اند.

پیش از این شماری از کارشناسان به رادیو آزادی گفته‎اند که روسیه در تلاش گسترش نفوذ اش در منطقه و بخصوص افغانستان بوده و می‎خواهد بحیث یک قدرت دیگر در تصامیم بزرگ منطقه و جهان سهیم شدهو در برابر امریکاقرار گیرد.

پس از نشست سه جانبه روسیه، چین و پاکستان در مورد افغانستان در روسیهکه از نماینده افغانستان در آندعوت نشده بود، مسکو مخالفت اش را با پایگاه‎های نظامی امریکا در افغانستان نشان داده و در ارتباط بهبیرون شدن نام گلبدین حکمتیار از لست سیاه سازمان ملل متحد گفته‎است که در این مورد به وقت و بررسی بیشتر نیاز دارد.

مسکو این موقف را در حالی اتخاذ کرده‎است که پیش از این شماری از مقامات روسی تائید کرده بودند که با طالبان تماس دارند.

فعالان از طالبان خواستند تابه وعده‎های پوچ روسیه فریب نخورده و به گفتگوهای بین الافغانی حاضرشوند.
فعالان از طالبان خواستند تابه وعده‎های پوچ روسیه فریب نخورده و به گفتگوهای بین الافغانی حاضرشوند.

در این حال اعضای جامعه مدنی از طالبان خواستند تابه وعده‎های پوچ روسیه فریب نخورده و به گفتگوهای بین الافغانی با حکومت افغانستان حاضرشوند.

ابوزر خپلواک یک عضو نهاد موسوم به جوانان در این نشست گفت:

"ما از طالبان می‎خواهیم که به گفتگوهای بین‎الافغانی حاضرشوند، بخاطریکه اگر از طریق بیگانگان صلح در افغانستان تامین گردد پایان خوبی نخواهد داشت، طالبان اگر واقعا به وعده‎های شان صادق هستند و در افغانستان صلح می‎خواهند با حکومت افغانستان به گفتگوهای صلح نشسته و روسیه، ایران، چین و پاکستان را در آن شریک نسازند."

اعضای نهادهای جامعه مدنی هشدار می‎دهند که هرگاه این کشورها به مداخلات اش در افغانستان ادامه دهد، افغان‎ها در برابر شان قرار گرفته و به گفته آنان در صورت ادامه جنگ در افغانستان این کشورها نیز در امان نخواهند ماند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG