لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

اوپیک و روسیه تلاش دارند تا تولید تیل کاهش و قیمت آن افزایش یابد


وزرای نفت و انرژی کشورهای صادر کنندۀ نفت (اوپیک) و روسیه امروز در ویانا پایتخت اتریش، نتایج ابتدایی میکانیزمی را بررسی می‌کنند که بر اساس یک موافقت‌نامه برای کاهش تولید نفت به وجود آمده‌است.

وزرای کشورهای صادر کنندۀ نفت (اوپیک) و وزیر انرژی و نفت روسیه می‌گویند، امور مربوط به کاهش تولید نفت و افزایش قیمت آن به مؤفقیت و سرعتی پیش می‌رود که انتظار آن را نداشتند.

این اظهارات روز شنبه در یک اجلاس غیر رسمی صورت گرفته‌است.

آژانس خبری بلومبرگ از قول الکساندر نواک وزیر امور انرژی و نفت روسیه می‌نویسد که گفته‌است:

"ما از موعد تعیین شده جلوتر هستیم و به این تلاش‌ها ادامه خواهیم داد. کوشش خواهیم کرد همۀ اشتراک کنند‌ه‌گان بطور کامل در تطبیق موافقت‌نامۀ که صورت گرفته‌است، همکاری کنند."

وزرای کشورهای صادر کنندۀ نفت (اوپیک) گفته‌اند روسیه توانسته‌است، بر خلاف انتظار تولید نفت را کاهش دهد، ولی عربستان سعودی، الجزایر، کویت بیشتر از مقدار تعیین شده در موافقت‌نامه، تولید نفت را کاهش داده‌اند.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی
خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی گفته‌است، تا کنون کشورهای تولید کننده توانسته‌اند یک و نیم میلیون بیرل تولید نفت را کاهش دهند.

آژانس خبری تاس روسیه از قول الکساندر نواک وزیر امور انرژی و نفت روسیه می‌نویسد که گفته‌است، روسیه روزانه حدود صد هزار بیرل تولیدات نفت خود را کاهش داده‌است.

یک منبع انرژی روسیه می‌گوید، در حال حاضر تولیدات نفت روسیه روزانه ۱۱.۱ میلیون بیرل نفت است.

عربستان سعودی، کویت، قطر، الجزایر و وینزویلا با روسیه و عمان که عضویت اوپیک را ندارند روی این مسئله غور می‌کنند که آیا ۲۴ کشور جهان که در ماه دسمبر سال گذشتۀ میلادی موافقت‌نامۀ کاهش تولید نفت را امضا کردند، تعهدات‌شان را عملی کرده‌اند، یا خیر؟

قیمت نفت در هژده ماه گذشته، به ۵۸ دالر امریکایی افزایش یافته‌است.

سازمان کشورهای صادر کنندۀ نفت (اوپیک) می‌خواهد در جریان شش ماه ۱.۸ میلیون بیرل نفت را از بازار خارج کند، با این حرکت عرضه نفت به بازارهای جهان کاهش یافته و قیمت آن افزایش خواهد یافت.

وزیر انرژی عربستان سعودی در اجلاس اقتصادی در شهر داووس سویس گفته‌است، اگر قیمت نفت که در چند ماه اخیر افزایش یافته‌است، در سال جاری کاهش یابد، سازمان اوپیک تولید نفت را باز هم کاهش خواهد داد.

این در حالیست که بانک مرکزی اروپا روز جمعۀ گذشته گفت، افزایش قیمت نفت در دو سال آینده باعث افزایش انفلاسیون در منطقه یورو زون خواهد شد.

XS
SM
MD
LG