لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

صندوق وجهی: اقتصاد ایران نباید صرف متکی بر عایدات نفت باشد


معاون صندوق وجهی بین‌المللی در جریان یک مسافرت دو روزه به تهران گفته است، ایران به خاطر رشد اقتصادی اش نباید صرف بالای عایدات نفت اتکا کند.

دیوید لیپتن (David Lipton) در جریان سخنرانی‌اش در بانک مرکزی ایران روز سه

شنبه گفت:
"خیلی مهم است که تحریم‌ها بر ایران رفع شده‌است، ایران اکنون فرصت‌های تازه‌یی به خاطر یکجا شدن با اقتصاد جهانی دارد و این پروسه می‌تواند با گذشت زمان از رشد این کشور حمایت نموده، سطح زندگی ایرانی‌ها را ارتقا بخشد."

کامران دادخواه استاد اقتصاد در پوهنتون بوستون امریکا نیز با پذیرفتن این نکته که اقتصاد ایران نباید متکی بر عایدات نفت باشد، با اشاره به اظهارت اخیر دیوید لیپتن (David Lipton) معاون صندوق وجهی بین‌المللی، می‌گوید:

"مطالبی را که ایشان گفته اند، مطالب کاملاً درست است، باید بگویم که قبلاً هم اقتصاددانان خوب ایران، چه در ایران بودند و چه در خارج، این مطالب را گفته اند، آن اینکه ایران اولاً باید به اقتصاد جهانی بپیوندد، بعد هم از درون اقتصاد خودش را درست کند تا اقتصادش رقابتی شود و بتواند پیشرفت کند و از این مزایا استفاده بکند. دیگر اینکه اتکای بسیار زیاد به نفت با توجه به وضع که در دنیا پیش آمده است کم و بیش از بین برود. ایران بتواند برگردد به شفت اقتصادی و همراه با اقتصاد جهان پیشرفت کند."

دیوید لیپتن (David Lipton) گفته است، کاهش قیمت نفت بالای اقتصاد ایران تاثیر داشته و پایین آمدن قیمت یک بیرل نفت از ۱۰۰ دالر امریکایی در سال ۲۰۱۴ به ۴۷ دالر در حال حاضر، رشد اقتصاد ایران و عایدات بودجۀ این کشور را محدود خواهد ساخت.

کامران دادخواه استاد اقتصاد در پوهنتون بوستون امریکا هم با تائید اظهارات دیوید لیپتن با اشاره به ظرفیت‎های موجود در ایران که تا اکنون از آن استفاده نشده است،

می‌گوید:
"ایران باید از داخل خودش را درست کند، یعنی اینکه ایران امکانات خیلی زیاد دارد که از آن هیچ استفاده نشده است، طور مثال تکنولوژی عقب افتاده، سرمایه گذاری نشده‌است. تلاش کرده‌اند که برای واردات جانشین پیدا کنند. حال آنکه کشورهای پیشرفت کرده‌اند، همه آنهایی بوده‌اند که صادرات را تشویق کرده‌اند."

معاون صندوق وجهی بین‌المللی با ستایش از اصلاحات سالیان اخیر به خاطر کاهش تورم در ایران همچنان گفته است که تهران باید به خاطر جلوگیری از پول شویی و تمویل تروریزم عمل کند.

به گفتۀ دیوید لیپتن (David Lipton) این مسئله مهمترین عنصر در پیوستون دوبارۀ ایران با اقتصاد جهانی است و صندوق وجهی بین‌المللی از تلاش‌های مقامات این کشور در این زمینه حمایت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG