لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

مقامات افغان: مسکو از طریق ایران به طالبان اسلحه داده‌است


بار دیگر سخن از همکاری روسیه و ایران با طالبان مسلح، اما این بار جدی‌تر و آن این‌که شماری از مقامات محلی فراه تائید می‌کنند که مسکو از طریق ایران اسلحه در اختیار طالبان قرار داده‌است.

جمیله امینی رئیس شورای ولایتی فراه روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که در این مورد اسناد و شواهد کافی در دست دارد اما در مورد اسناد دست داشته‌اش معلومات بیشتر ارائه نکرد.

به گفته خانم امینی، طالبان این سلاح‌ها را در برابر نیروهای امنیتی در فراه استفاده کرده‌اند و سلاح‌های سنگین نیز شامل آن است.

وی گفت:

"طالبان در فراه سلاح‌های پیشرفته را استفاده می‌کنند، طالبان در این ولایت به دو گروه تقسیم شده‌اند یکی آن از سوی پاکستان و دیگر آن از سوی ایران مورد حمایت قرار می‌گیرد. ایران بر ضد بند بخش‌آباد و تاپی قرار دارد و در این اواخر به همین علت نا امنی‌ها نیز در فراه افزایش یافته‌است. سلاح‌های طالبان همه روسی و جدید بوده اما متأسفانه شماره‌های آن پاک شده و از طریق ایران وارد می‌شود."

روابط مسکو با طالبان در این اواخر به نگرانی جدی در افغانستان مبدل شده اما این بار نخست است که شورای ولایتی فراه از کمک تسلیحاتی روسیه از طریق ایران با طالبان مسلح پرده برمی‌دارد.

مقامات روسی پیش از این روابط‌شان با طالبان مسلح را تائید کرده‌اند و گفته اند که آنان این کار را بر ضد فعالیت‌های داعش در افغانستان انجام داده‌اند.

جمیله امینی رئیس شورای ولایتی فراه می‌گوید که ایران سعی می‌کند تا از راه همکاری با گروه‌های ضد دولتی در افغانستان در برابر بند بخش‌آباد و پروژه تاپی مانع ایجاد کند.

وی می‌گوید در کنار این، مسکو و تهران تلاش می‌ورزند تا با تقویت طالبان جلو نفوذ جنگجویان داعش را نیز بگیرند.

در عین حال حمیرا ایوبی نماینده مردم فراه در ولسی جرگه می‌گوید که مقامات امنیتی این ولایت تائید کرده‌اند که سلاح‌های ساخت روسیه و چین در دسترس طالبان قرار گرفته‌است.

وی افزود:

"از زبان قوماندان امنیه فراه می‌گویم که در این روزهای نزدیک، مقدار سلاح مدرن سبک و سنگین ساخت روسیه و چین به دسترس طالبان قرار گرفته است. زمانیکه طالبان در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگند و سلاح‌شان بدست آمده آن را به چشم سر دیده‌اند."

مقامات روسیه، ایران و چین تا حالا در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند و طالبان نیز در باره این ادعا‌ها چیزی نگفته اند.

اما وزارت‌های خارجه و دفاع افغانستان پس از نشر خبر روابط روسیه با طالبان گفته اند که برای مبارزه با گروه‌های تروریستی بهتر است همکاری با حکومت افغانستان صورت گیرد نه با گروه‌های ضد حکومتی.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان موضوع کمک تسلیحاتی روسیه و ایران با طالبان مسلح را نه رد و نه هم تائید می‌کند اما می‌گوید که در این زمینه بررسی‌ها انجام می‌شود.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"ما در این مورد بررسی می‌کنیم و پس از بررسی نظر خود را ارائه خواهیم کرد. رسانه‌ها و همچنان والی فراه و مقامات دیگر این ولایت می‌گویند که ایران با طالبان کمک می‌کند. پس از بررسی ببینیم که این موضوع واقعیت دارد یا نه."

کارشناسان مسایل امنیتی همکاری تسلیحاتی روسیه با گروه طالبان را بسیار خطرناک می‌دانند و می‌گویند که با بدست آوردن سلاح‌های روسی، طالبان به درد سر جدی‌تری برای حکومت افغانستان مبدل خواهند شد.

یوسف همت یکی از این کارشناسان به این باور است که پس از پاکستان همکاری روسیه و ایران با طالبان مسلح بخصوص در بخش نظامی مسئله نگران کننده بوده و می‌تواند بجای تأمین صلح آتش جنگ در این‌کشور را بیشتر شعله‌ور سازد.

گزارش: نسیم شفق

مرتبط

XS
SM
MD
LG