لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

فرمان اجرائی ترمپ، مهاجرین کدام کشورها را متضرر می‌سازد


رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن ورود تمام مهاجرین از کشورهای خارجی به امریکا موقتاً ممنوع می‎شود.

بر اساس این فرمان ورود مهاجرین از تمام کشورهای جهان به امریکا برای ۱۲۰ روز متوقف می‎شود و مهاجرین سوریه برای مدت غیر محدود به این کشور داخل شده نمی‎توانند.

این فرمان از جمله هفت کشور اسلامی که در لیست سیاه امریکا جای دارند یعنی ایران، عراق، سوریه، لیبیا، سومالیا، سودان و یمن را نیز شامل می‌شود.

این فرمان روز ۲۷ جنوری به امضا رسید و فوراً بعد از امضا در مرحله اجرا گذاشته شد، به گفته رئیس جمهور ترمپ به این دلیل صادر شده‎است که از ورود تروریستان به امریکا جلوگیری نماید.

یک قانوندان که با این موضع آشنایی دارد به رادیو آزادی گفت در فرمان رئیس جمهور واضح نشده‎است که اشخاصی تحت پوشش این فرمان تنها اتباع کشورها می‎باشند، یا کسانی‌که در این کشورها بدنیا آمده‎اند و یا هر دو.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز مقامات گمرکی و پولیس سرحدی امریکا به تمام شرکت‎های هوایی دستور داده‎اند به مسافران کشورهای لیست سیاه اجازه ندهند که به طیاره‎های که به امریکا می‎روند سوار شوند.

آن عده اتباع امریکا که به کشورهای لیست سیاه سفر می‎کنند در وقت برگشت به سوال و جواب بیشتر رو به رو می‎شوند.
آن عده اتباع امریکا که به کشورهای لیست سیاه سفر می‎کنند در وقت برگشت به سوال و جواب بیشتر رو به رو می‎شوند.

به نوشته روزنامه حتی عمله طیاره‎ها که از این کشورها می‎باشند به امریکا داخل شده نمی‎توانند.

هرچند در فرمان اجرایی ورود اتباع این هفت کشور به امریکا ممنوع شده اما قضات در چهار شهر امریکا که میدان‎های بزرگ بین‌المللی دارند گفته‎اند این افراد رد مرز نشده و به آن‎ها اجازه دخول داده شده‎است و در آینده هم برای کسانی‌که قبلا ویزه داده شده‎است این استثنی وجود خواهد داشت.

اما قضات قانونی بودن این فرمان رئیس جمهور را به سؤال روبه‌رو نساخته‎اند، زیرا طبق قانون امریکا رئیس جمهور این کشور در ساحه نظارت مهاجرت صلاحیت بزرگ دارد و می‎تواند داخل شدن تمام خارجیان را که احتمال می‎رود به امنیت ملی امریکا تهدید بار آورند، متوقف بسازد.

از سوی دیگر مقامات امریکا واضح ساختند که حتمی نیست محدودیت مؤقتی ۹۰ روزه برای سفر خارجیان به امریکا بعد از ۹۰ روز به شکل اتومات از بین برود و حکومت امریکا بعد از ۲۷ اپریل در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

این فرمان بر اتباع امریکا قابل اجرا نیست اگر این افراد در خود امریکا به دنیا آمده باشند و چه بعداً تابعیت امریکا را گرفته باشند، حتی کسانی‌که در کشورهای لیست سیاه به دنیا آمده و بعداً شهروند امریکا شده‎اند، در این فرمان شامل نیستند.

آن‌عده اتباع امریکا که به کشورهای لیست سیاه سفر می‎کنند در وقت برگشت به سؤال و جواب بیشتر روبه‌رو می‎شوند.

بر اساس این فرمان تمام اتباع سوریه به امریکا ممنوع‌الدخول می‎باشند اما با آن‌هم قضیه هر فرد جداگانه بررسی می‎شود و با در نظرداشت شرایط امنیت ملی در مورد آن‎ها تصمیم گرفته خواهد شد.

علاوه بر آن طبق این فرمان اجرایی رئیس جمهور، تعداد مهاجرینی که امریکا سالانه قبول می‎کند در سال ۲۰۱۷ به ۵۰ هزار نفر محدود خواهد شد در حالی‌که در دوران اوباما این تعداد بیش از دو برابر رقم کنونی یعنی ۱۱۰ هزار نفر بود.

XS
SM
MD
LG