لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

تبصره نیویارک تایمز در مورد یک سرچشمه جدید عواید طالبان


روزنامه نیویارک تایمز بالای یک سرچشمه جدید عواید طالبان تمرکز نموده می‎نویسد، حکومت افغانستان حداقل در دو ولایت این کشور با یک مشکل عجیب مواجه است.

حکومت برای مردم افغانستان به قیمت بلند از کشورهای همسایه انرژی برق را فراهم می‎کند، ولی عواید آن را طالبان مسلح جمع آوری می‎کنند.

به نوشته نیویارک تایمز، اگر حکومت افغانستان انرژی برق را بالای مردم قطع کند، این حرکت مردم افغانستان را که در غیر آن‎هم از حکومت ناراضی اند، بیشتر عصبانی خواهد ساخت.

ولی اگر انرژی برق را قطع نکند، احتمال دارد طالبان با استفاده از عواید آن بیشتر تقویت شده و جنگ را تشدید بخشند.

روزنامه نیویارک تایمز می‎نویسد، طالبان در جنگ بر ضد نیروهای افغان و ایتلاف بین المللی برعلاوه مساعدت‎های خارجی به خصوص از کشورهای خلیج، از عواید کوکنار و منابع طبیعی نیز برای تمویل شان استفاده می‎کردند، اما بعد از تصرف مناطق زیاد افغانستان اکنون سایر منابع عایدات را نیز بدست آورده‎اند.

نیویارک تایمز از دو ولایت، یعنی کندز و هلمند بطور مثال یاد کرده‎است. ولایت کندز که بخش اعظم انرژی برق آن وارداتیست و هلمند که مهمترین منبع تولید انرژی برق آن بند کجکی می‎باشد.

مجید آخوندزاده معاون شورای ولایتی هلمند در هفته گذشته به رادیو آزادی گفت، نود درصد عایدات بند کجکی به جیب طالبان سرازیر می‎شود.

به گفته مجید آخوندزاده طالبان برای این کار یک گروه قوی مامورین و برقی‎ها را دارند که در ولسوالی‎های کجکی (زمینداور)، موسی قلعه و سنگین در مناطقی که در کنترول آن‎هاست، از پنجصد تا شش صد هزار لک کلدار پاکستانی محصول برق را جمع آوری می‎کنند.

مقامات ولایت هلمند می‎گویند، در حال حاضر عایدات ناشی از محصول برق بعد از عواید کوکنار و منابع طبیعی، سومین منبع عمده عواید طالبان را در افغانستان تشکیل می‎دهد.

فارن پالیسی​

نشریه فارن پالیسی چاپ امریکا، تاثیرات کاهش بودجه فدرالی امریکا را برای جنگ افغانستان مورد بررسی قرار داده می‎نویسد، اقدام دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده که در هفته نخست ریاست جمهوری اش با محدود ساختن بودجه فدرالی، توظیف مامورین را به حالت تعلیق در آورد، نشانه آنست که در امور دولتی امریکا تغییرات اساسی به میان خواهد آمد.

به نوشته نشریه، تغییر در مورد افغانستان به شکلی خواهد بود که احتمال دارد پرسونل امریکایی برای تلاش‎های جاری در افغانستان را کاهش دهد.

این مسئله باعث آن خواهد شد تا در دراز مدت برای امریکا گران تمام شود.

به نوشته نشریه فارن پالیسی، در حالی‎که ماموریت امریکا هر روز در افغانستان محدود تر می‎شود، تعداد نظامیان امریکایی در این کشور به ۸۴۰۰ تن کاهش یافته و این نیروها در حال خارج شدن از افغانستان اند؛ تهدید طالبان به حال خود باقی مانده‎است و گردآوری اطلاعات استخباراتی و امنیتی و سایر مسایل اختصاصی غیر محارب به یک بخش کوچک ملکی حکومت امریکا سپرده شده‎است.

XS
SM
MD
LG