لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

نگرانی سازمان‌های امداد رسان از افزایش مشکلات امنیتی در افغانستان


زمانیکه یک کاروان از کارکنان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به یکی از مناطق دور افتاده شمال افغانستان به روز چهارشنبه گذشته رسید، به گفته خبرگزاری رویترز تهدید‌های امنیتی متوجه اش را در آن منطقه، پیش بینی نکرده بود.

رویترز می‌گوید، این منطقه دور افتاده ولایت جوزجان که سال گذشته تحت کنترول گروه طالبان بود، زمانی شاهد نا امنی‌های بیشتر شد که یک گروه رقیب طالبان با اعلام وفاداری از داعش این منطقه را در کنترول خود در آورد.

گروه محلی که وفاداری خود از داعش را اعلام کرده به گفتۀ پولیس جوزجان، مظنون حمله بالای کاروان صلیب سرخ است.

در حمله افراد مسلح در مربوطات ولسوالی قوش تپه ولایت جوزجان شش کارمند صلیب سرخ کشته و دو تن دیگر‌ شان اختطاف شدند.

به دنبال این رویداد، کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ که از سی سال به این‌سو در افغانستان کار می‌کند، فعالیت‎هایش را در این‌کشور به حالت تعلیق در آورد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، این رویداد بیانگر مشکلات امنیتی است که سازمان‌های غیر دولتی با آن روبه‌رو اند.

دیان پانیک مسئول برنامه‌های اضطراری یک موسسه خیریه صحی ایتالیا که در افغانستان کار می‌کند به رویترز گفته است، همچو حوادث کارمندان موسسه آن‌ها را وحشت زده ساخته و ممکن بالای فعالیت‌های‌شان در افغانستان تأثیر منفی بگذارد.

سازمان بین‌المللی حفاظت از موسسات غیر دولتی گفته‌است که خطوط جنگ میان نیرو‌های ناتو و طالبان مسلح با به میان آمدن دیگر گروه‌های مسلح که بعضاً با هم نیز درگیر می‌شوند، تغییر کرده‌است.

رویترز می‌گوید، تغییر در خطوط جنگ باعث سر درگمی، سوءظن و تهدید برای گروه‌های امداد رسان شده‎است.

حی گل سلیمان خیل آگاه مسایل نظامی افغانستان با تائید این سخن می‌گوید، افزایش گروه‌های مسلح مخالف دولت باعث شده تا تهدید‌ها نیز افزایش بیابد.

حی گل سلیمان خیل آگاه مسایل نظامی افغانستان
حی گل سلیمان خیل آگاه مسایل نظامی افغانستان

وی گفت:

" مشکل عمده اینست که گروه‌های مسلح افزایش یافته‌اند، اکنون روشن نیست که دزد کیست، راهزن کیست، طالبان کیست و یا داعش کیست. هر گروه به نام دیگری مرتکب جرم می‌شود در این‌صورت به موسسات خیریه لازم است که در وقت انجام فعالیت در نقاط مختلف افغانستان حداقل پولیس محل را آگاه سازند تا امنیت آن‌ها را تأمین کند."

رویترز می‌گوید، با بروز مشکلات امنیتی در نقاط مختلف افغانستان، سازمان‌های امداد رسان بین‌المللی و محلی که بسیاری از برنامه‌های بشردوستانه و اجتماعی را در افغانستان به پیش می‌برند، مکاتب و مراکز صحی در نقاط مختلف این‌کشور دارند، اکنون مجبور شده‌اند که روی فعالیت‌های‌شان تجدید نظر کنند.

رویترز جنگ‌های اخیر کندز، هلمند و میدان وردک را مثال داده و گفته که درگیری‌ها در این ولایات باعث مسدود شدن برخی از موسسات خیریه و یا هم کاهش در فعالیت‌های آن‌ها شده‌است.

رویترز می‌نویسد، با آنکه دبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته که این گروه کمک‌های بشر دوستانه موسسات خیریه را استقبال می‌کند و وعده داده که برای پیدا کردن عاملان رویداد جوزجان همکاری خواهد کرد، اما مسئولین موسسات می‌گویند، شورشیان مسلح همیشه مقررات را رعایت نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG