لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

احمدزی: پس از تائید طرح، تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات تسریع می‌شود


نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات
نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه مشوره‌ها با بزرگان حکومت، سازمان ملل متحد و کشور‌ها و سازمان‌های کمک کننده آغاز شده‌است.

نجیب الله احمدزی رئیس این‌ کمیسیون روز شنبه به رادیو آزادی گفت، طرح برگزاری انتخابات به گونه حوزوی قرار است به کابینه افغانستان ارائه شود و پس از تائید این طرح کار‌های کمیسیون بیشتر سرعت خواهد یافت.

وی گفت:

"دولت تعهد سی میلیون دالر را کرده‌است ما به گونه دوامدار نشست‌های با این‌ها داریم خصوصاً با دونر‌ها تا این‌که پلان‌های آینده خود را با این‌ها شریک کنیم، خصوصاً ما یک طرح جامع در باره سیستم حوزوی انتخابات آماده کرده‌ایم و آن را در بیستم ماه فبروری با رئیس جمهور شریک خواهیم کرد تا این‌که از کابینه پاس شود و مطابق آن ما پلان خود را آماده خواهیم کرد و امیدواریم بعد از آن کار‌های ما سرعت یابد."

آقای احمدزی می‌گوید، برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها به ۱۲۰ میلیون دالر نیاز است که تا حالا آماده نشده‌است.

هفته گذشته رئیس جمهور غنی در نشستی با کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی، نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد و سفیران برخی کشور‌ها گفت، حکومت برای برگزاری انتخابات اراده قوی دارد.

یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان از این اراده حکومت استقبال کرده‌است.

بر اساس خبرنامه که از سوی این دفتر روز جمعه نشر شده از کمیسیون انتخابات خواسته شده‌است تا کار‌هایش را به گونه بی‌طرف به پیش ببرد و اعتماد سیاسی را به دست بیاورد.

در همین حال نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا از تلاش‌های اخیر کمیسیون مستقل انتخابات قدردانی کرده می‌گوید، کمیسیون‌های انتخاباتی باید با شفافیت کارهای‌شان را به پیش ببرند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرائیوی فیفا

یوسف رشید رئیس اجرائیوی این نهاد روز شنبه به رادیو آزادی گفت:

"کمیسیون مکلفیت‌های دارد که باید زمینه شک و تردید را به میان نیاورد، کار‌های را که انجام می‌دهند باید شفاف باشد، باید زمینه مداخله کسی را فراهم نسازند و طوری نشود که زمینه مداخله سیاسیون در کار کمیسیون‌های انتخاباتی برابر شود، و اگر این کار شود به دموکراسی و نهاد‌های ملی یک ضرر است."

آقای رشید همچنان می‌گوید، اعلان نشدن جدول زمانی انتخابات، نا امنی‌های کنونی، نبود ارقام دقیق از نفوس ولسوالی‌ها، فراهم نشدن به موقع کمک‌های مالی از سوی نهاد‌های کمک کننده، حضور افراد مسلح غیر مسئول در نقاط دور دست و موجودیت کارت‌های قبلی رایدهی از مشکلات فرا راه انتخابات پیشرو اند.

اما رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، در باره این مشکلات با مقام‌های حکومت و کشور‌های کمک کننده بحث خواهد شد تا راه حل مناسب در این باره پیدا شود.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG