لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

نگرانی‌ها از گسترش نا امنی‌ها در ولایات شمال شرق افغانستان


شماری از اعضای شورای ولایتی ولایات شمال شرق افغانستان از گسترش فعالیت‌های مخالفان مسلح دولت بخصوص طالبان ابراز نگرانی می‌کنند.

ولسوالی‌های یمگان، وردوج و جرم در بدخشان به گفته اعضای شورای ولایتی آن مبدل به قرارگاه‌های دایمی و مراکز آموزشی گروه طالبان و جنگجویان خارجی شده‌است.

عبدالله ناجی نظری رئیس شورای ولایتی بدخشان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، به کابل آمده‌اند تا نگرانی‌ های‌شان را در این زمینه با ریاست جمهوری در میان بگذارند.

عبدالله ناجی نظری رئیس شورای ولایتی بدخشان
عبدالله ناجی نظری رئیس شورای ولایتی بدخشان

وی افزود:

"یمگان و وردوج در دست طالبان است و جرم که متصل با این دو ولسوالی است، در آن قرارگاه‌های تروریستان ایجاد شده و فامیل‌های تروریستان خارجی همراه شان استند. فابریکه‌های بمب سازی و آموزش‌های تروریستی عملاً فعال استند،با توجه به همین نگرانی‌ها به رسم اعتراض ما آمدیم تا با مسئولان گفت‌وگو کنیم و اگر به این مسئله رسیدگی نشود، یک بهار خونین در پیش رو خواهیم داشت."

در کنار بدخشان، کندز و تخار از دیگر ولایات شمال شرق کشور بوده که در یک ماه اخیر و با نزدیک شدن بهار، از تحرک طالبان در آن سخن زده می‌شود.

پناه گزینی صدها باشنده شهر کندز به دیگر ولایات همجوار آن و حتی کابل، در ماه‌های اخیر گویای اوضاع بد امنیتی در کندز است.

همین گونه، سقوط چند روزۀ ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان در هفته گذشته به دست طالبان را می‌شود یکی از مثال‌های افزایش فعالیت‌های طالبان در این ولایت خواند.

اسدالله شهباز رئیس شورای ولایتی بغلان می‌گوید، بخش‌های از ولسوالی‌های بُرکه، بغلان مرکزی، دهنه غوری و دند شهاب الدین یا در دست طالبان است و یا هم با تهدید بلند امنیتی رو به رو می‌باشد.

وی افزود:

"در ولسوالی بُرکه بغلان مرکزی سی تا چهل درصد مناطق در دست طالبان است، دهنه غوری دند شهاب الدین به گونه کامل در دست این گروه است دند شهاب الدین تا نود درصد‌ اش به دست طالبان است، بخش مشکل بر می‌گردد به برخورد‌های سلیقه‌یی از سوی مرکز در گزینش‌ها و تا هنگامیکه سیستم حکومت داری خوب در این ولایت بمیان نیاید درد سر‌ها ادامه خواهد داشت."

نزدیک به یک هفته پیش رئیس جمهور غنی در مراسم بزرگداشت از روز ملی نیروهای امنیتی افغان، سال پیشرو را سال شکست مخالفان مسلح دولت و تلاش برای جلوگیری از تلفات نظامیان خواند.

با این همه، محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، عملیات‌های گسترده نیروهای امنیتی افغان در این ولایات ادامه دارند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"عملیات ما برای پس گیری بخش‌هایی که مخالفان تهدید ایجاد کرده‌اند ادامه دارد، ما نیروهای خود را هشتاد درصد اکمال کردیم و قطارهای ما در این راه‌ها همه روزه ادامه دارد، اینکه در سال آینده چه خواهد شد، به مبارزه ادامه خواهیم داد، اما مهم این‌است که در سطح منطقه و بین‌المللی برای سرکوب مخالفان نیاز به کمک‌ها دیده می‌شود."

رادمنش مجهز شدن نیروهای امنیتی افغان با امکانات بیشتر نظامی را نیاز می‌داند و تأکید می‌ورزد که در سال پیشرو مخالفان مسلح دولت را در بخش‌های مختلف سرکوب خواهند کرد.

اما شماری از اعضای شورای ولایتی ولایات شمال شرق این همه سخنان را شعار بیش نمی‌دانند و می‌گویند، در زمستان سال روان حکومت افغانستان برای انجام عملیات‌های بزرگ فرصت‌های زیادی را از دست داد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG