لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۷

الکوزی: با تغییر و تبدیل مقامات پولیس وضعیت امنیتی بهبود نمی‌یابد


کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرگه می‎گوید، مقرری‌های تازه در وزارت امور داخله افغانستان هیچ تأثیری بر اوضاع امنیتی این‎کشور نخواهد داشت.

هاشم الکوزی رئیس این کمیسیون می‌گوید، مسئولان امنیتی که از یک ولایت به ولایت دیگر تبدیل شده، هیچ تجربه نظامی، آشنایی به اراضی و وضعیت امنیتی آن ولایت ندارند و از همین رو ناگزیر اند همه چیز را از صفر آغاز کنند.

وی روز شنبه به رادیو آزادی گفت، در این تقرری‌ها دیده می‌شود، پُست‌های مهم و کلیدی به افرادی داده شده که تجربه و توانایی لازم ندارند.

هاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرگه
هاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرگه

وی افزود:

"در میان این‌ها، افرادی اند که در وظایف شان قبلاً غفلت کرده‌اند و حالا که وظیفه سنگین برای شان داده شده این وظیفه را به خوبی به پیش برده نخواهند توانست. این‌ها با اراضی و وضعیت ولایات آشنایی ندارند و نمی‌توانند تأمین امنیت درست کنند."

این در حالیست که اخیراً وزارت امور داخله در رهبری قوماندانی امنیه کابل و برخی ولایات دیگر تغییرات و تبدیلی به میان آورده‌است.

حسن شاه فروغ قوماندان زون ۶۰۶ انصار به عنوان قوماندان امنیه کابل، عبدالرحمن رحیمی به حیث قوماندان امنیه ننگرهار، سید گل آقا روحانی به عنوان قوماندان پولیس سرحدی میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی گماشته شده‌اند.

همچنان محمد سالم الماس معاون محافظتی قوماندانی امنیه کابل به صفت رئیس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل تعیین شده‌است.

اکرام الدین سریع قوماندان امنیه ولایت نورستان به عنوان قوماندان امنیه بغلان و محی الدین سروری قوماندان امنیه بغلان به حیث قوماندان امنیه نورستان تقرر حاصل کرده‌است.

در این تقرری توریالی عبدیانی به صفت قوماندان امنیه ولایت پکتیا گماشته شده‌است.

برخی از آگاهان امنیتی نیز انتقاد دارند که این تقرری و تبدیلی‌ها بجای مسلکی بودن بیشتر مصلحتی بوده‌است.

زلمی وردک یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی در این مورد چنین گفت:

"رتبه‌ها و چوکی‌ها به سلسله ارتباطات داده می‌شود، اگر یک فرد در یک پُست امنیتی مفید واقع نمی‌شود در جای دیگر هم موثر نخواهد بود و این بجای اصلاحات تباهی را ببار می‌آورد."

در گذشته نیز تقرری‌ها و تبدیلی‌ها در پُست‌های مهم امنیتی صورت گرفته اما به گفته آگاهان امنیتی هیچ موثریت در پی نداشته‌است.

اما صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید که این اقدام به هدف بهبود اجراآت مربوط پولیس، بهتر شدن وضعیت و رسیدگی به انتظارات مردم، روی دست گرفته شده‌است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان

"تعیینات مهم است، جابجایی کدرها از یک ولایت به ولایت دیگر بخاطر تنظیم بهتر امور پولیس و اجراآت پولیس صورت گرفته است و هدف اساسی این بوده که بتوانند به توقعات مردم رسیدگی کنند."

کارشناسان امنیتی می‌گویند، یک تعداد افراد محدود کرسی‌های مهم امنیتی را به گروگان گرفته‌اند و بجای اصلاحات و تأمین امنیت، وضعیت را بیشتر جدی ساخته‌اند.

صدیق ساحل یکی از این کارشناسان می‌گوید بهتر است بجای مسئولانی که در وظایف شان ناتوان بوده‌اند، به جنرال‌های مسلکی فرصت رهبری داده شود تا آنان به گفته وی بتوانند وضعیت را بهبود بخشند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG