لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۰

احمدزی: تاریخ برگزاری انتخابات فردا "شنبه" روشن خواهد شد


مشخص شدن تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ موضوع نشستی است که فردا رئیس کمیسیون مستقل انتخابات با رهبران حکومت وحدت ملی دارد.

نجیب الله احمدزی رئیس این کمیسیون تأکید می‌ورزد که برای آوردن اصلاح در نظام انتخاباتی کارهای بنیادی انجام شده که، راه را برای مشخص ساختن تاریخ برگزاری انتخابات هموار کرده‌است.

نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی گفت:
"ما فردا با رهبران حکومت وحدت ملی نشستی بخاطر روشن ساختن تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها داریم. تلاش می‌ورزیم که در این نشست تاریخ برگزاری انتخابات روشن گردد و آنرا با جامعه جهانی و مردم در میان خواهیم گذاشت."

احمدزی می‌گوید، در این دیدار در کنار رهبران حکومت وحدت ملی، نمایندگان سفارت خانه‌های برخی کشورهای کمک کننده نیز اشتراک خواهند داشت.
قرار بود این نشست روز چهارشنبه برگزار گردد؛ اما به گفته کمیسیون مستقل انتخابات حمله مرگبار بر شفاخانه سردار محمد داوود سبب شد که این نشست به تأخیر افتد.

با این همه، کمیسیون مستقل انتخابات در حالی از مشخص ساختن تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ سخن می‎زند که هنوز عدم شفافیت این روند، نگرانی های را به همراه دارد.

نگرانی‌های که کمیسیون شکایات انتخاباتی به آن اشاره می‌کند.

این کمیسیون هفته گذشته در صحبتِ با رادیو آزادی تأکید کرد تا هنگامیکه اصلاحات بنیادی در نظام انتخاباتی پدید نیاید و دیگر چالش‌های تخنیکی و مالی از سر راه این روند برچیده نشود، این کمیسیون نمی‌تواند شفافیت انتخابات آینده را تضمین کند.

با این همه هشدارها، اکنون نبود اصلاحات بنیادی، مشخص نبودن مراکز انتخاباتی، در ابهام ماندن سرنوشت کارت‌های رای دهی و برنامه ریزی‌ها برای تأمین شفافیت و چالش‌های امنیتی از مشکلاتی اند که سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به آن‌ها اشاره می‌کند.

از سوی دیگر، شماری از نهاد‌های ناظر انتخابات آوردن اصلاح در نظام انتخاباتی را یگانه راه برای تضمین شفافیت این روند می‌گویند.

جانداد سپین غر رئیس شبکه نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات یا اکسین روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی تأکید کرد، تا هنگامیکه برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها برنامه‌های مشخص موجود نباشد، مشخص ساختن تاریخ برگزاری این روند خیالی است و به اعتمادی که مردم نسبت به انتخابات دارند، صدمه وارد خواهد کرد.

جانداد سپین غر رئیس شبکه نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات یا اکسین
جانداد سپین غر رئیس شبکه نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات یا اکسین

وی افزود:
"من فکر می‌کنم، برای اینکه تاریخ برگزاری انتخابات مشخص گردد، نیاز است که اولویت‌ها برای آوردن اصلاحات مشخص گردد. اگر بدون موجودیت یک پلان مشخص تاریخ برگزاری انتخابات اعلام می‌شود، مردم و جامعه جهانی به این تاریخ و شفافیت انتخابات باور نخواهند کرد."

سپین غر بر ایجاد برنامه‌های منظم انتخاباتی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و آوردن اصلاحات بنیادی در نظام انتخابات تأکید می‌ورزد و می‌گوید، برای شفافیت این روند باید گام‌های جدی و عملی برداشته شود و پس از آن تاریخ برگزاری انتخابات روشن گردد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG