لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

داشتن ثروت در افغانستان می‌تواند به مثابه حکم اعدام باشد


در حالیکه اختطاف اتباع خارجی در افغانستان، در سرخط مطبوعات داخلی و بین المللی قرار می‌گیرد، اما موارد اختطاف افغان‌های عادی به یک معضل پنهان مبدل شده که سرتاسر کشور با آن درگیر است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، آدم ربایی و اخاذی در افغانستان به یک کار و بار غیر مشروع عمده مبدل شده‌است، داشتن و نمایش ثروت می‌تواند به مثابه حکم اعدام باشد.

خبرگزاری، از حاجی غلام یک ساکن کابل مثال داده که پس از سپری کردن یکماه در قید آدم ربایان، آزاد شده و هنوز هم نشانه‌های از شکنجه در بدن او دیده می‌شود.

حاجی غلام که یک صراف ۵۳ ساله است، به خبرگزاری فرانسه گفته است: "در یک روز سرد زمانیکه همراه با پسر و یکی از اقارب نزدیک خود از کار بسوی خانه رانندگی می‌کرد، دو موتر از مردان مسلح که لباس نظامی به تن داشتند موتر شانرا توقف دادند."

به گفته حاجی غلام، او در ابتدا فکر می‌کرد که از سوی پولیس متوقف گردیده اما زمانیکه مردان مسلح او را لت و کوب کرده و به جبر داخل موتر کرده و چشمانش را بستند او پی برد که اختطاف شده‌است.

حاجی غلام در نزد آدم ربایان در یک تهکوی تاریک نگهداری می‌شد و به گفته او برای رهایی‌اش باید دو میلیون دالر به آدم ربایان می‌پرداخت.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، حاجی غلام خوش چانس بود که پس از یکماه از سوی پولیس در یک خانه در حومه شهر کابل یافت شد اما کسانی که او را اختطاف کرده بودند هنوز هم فراری اند.

در این گزارش همچنان از یک پسر چهارده ساله یاد شده که پس از ربوده شدن از سوی آدم ربایان بگونه وحشیانه به قتل رسید و جسد اش در یک جاده انداخته شد، همچنان در یک حادثه دیگر آدم ربایان گوش‌های یک دکاندار را بریده و برای فشار دادن به خانواده‌اش فرستادند.

با آنکه آمار رسمی که تعداد اختطاف شدگان را در افغانستان نشان دهد وجود ندارد اما خبر گزاری فرانسه به نقل از اطاق‌های تجارت و صنایع افغانستان نوشته است که حدود هشتاد تاجر افغان سال گذشته ربوده شده‌اند.

به باور آگاهان، بسیاری موارد اختطاف بخاطر هراس از کشته شدن فرد ربوده شده، حتی ثبت هم نمی‌شوند.

گفته شده‌است که اغلباً آدم ربایان کسانی را که اختطاف می‌کنند به خصوص اتباع خارجی را به قیمت بالاتر به گروه‌های شورشی در آنسوی مرز با پاکستان می‌فروشند.

اما پولیس کابل ادعا می‌کند که عملیات برای از بین بردن گروه‌های اختطافچی جریان دارد و سال گذشته ۳۰۰۰ تن به اتهام ارتکاب جرایم مختلف که در آن شانزده اختطافچی ارشد شامل اند، دستگیر شده‌اند.

عبدالرحمن رحیمی قوماندان پیشین امنیه کابل به خبرگزاری فرانسه گفته است، با آنکه موارد جرایم افزایش یافته است اما پولیس در مبارزه با آن نیز دستاورد‌های چشمگیری دارد.

XS
SM
MD
LG