لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

فرزان: اولین گروه زندانیان حزب اسلامی پس از تضمین آزاد خواهد شد


هر چند حزب اسلامی از کندی در روند تطبیق توافق‌نامه صلح میان این حزب و دولت افغانستان انتقاد می‌کند، اما کمیته مشترک برای تطبیق این توافق‌نامه می‌گوید، به زودی گروه اول زندانیان حزب اسلامی آزاد خواهد شد.

احمد فرزان سخنگوی این کمیته می‌گوید، حزب اسلامی در باره این زندانیان باید طوری تضمین دهد که این افراد در آینده دست به فعالیت‌های تخریب کارانه نمی‌زنند.

آقای فرزان روز شنبه به رادیو آزادی گفت، عملی شدن توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی حتمی بوده اما به گفته وی این کار زمان گیر است.

وی افزود:

"ما لیست ۶۰ نفری را آماده کرده ایم و آن را همراه با ضمانت خط به دفتر حزب اسلامی فرستاده‌ایم و زمانی که این ضمانت خط‌ ها آماده شوند و برای ما بسپارند، انشاالله ما به زودی شاهد آزادی گروه اول زندانیان خواهیم بود."

به گفته آقای فرزان اعضای حزب اسلامی که به جرایم حق العبدی زندانی اند شامل این لیست نیستند.

پیش از این به شمول حضرت صبغت الله مجددی از رهبران پیشین جهادی، شماری از نهاد‌های مدنی نسبت به این موضوع نگرانی کرده و گفته بودند که هیچ کس نمی‌تواند حق العبد را ببخشد و حکومت باید در این بخش جدی باشد.

هر چند پیش از این سخنگویان حزب اسلامی گفته اند شاید گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی تا اواخر ماه حوت به کابل بیاید، اما حالا مسئولان در حزب اسلامی می‌گویند، به دلیل عدم رهایی گروه اول زندانیان این حزب، آمدن آقای حکمتیار به کابل به تعویق افتاده‌است.

محمد امین کریم که از جانب حزب اسلامی عضویت کمیته مشترک تطبیق توافق‌نامه صلح را دارد می‌گوید، حکومت باید بدون از زندانیان حق العبدی تمام زندانیان این حزب را آزاد کند.

آقای کریم روز شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت، از زندانیانی که آزاد می‌شوند ضمانت می‌کنند اما این حزب هیچ گاهی خواستار رهایی زندانیان حق العبدی نیست.

محمد امین کریم
محمد امین کریم

وی افزود:

"البته حزب اسلامی از زندانیانی که آزاد می‌شوند تضمینی را به دولت خواهد داد، این مطلب بسیار واضح باشد که هیچ کس توان آزاد سازی کسانی را که دعوای حق العبدی بالای‌ شان باشد، ندارد، در این رابطه حزب اسلامی هیچ وقت تقاضای مبنی بر اینکه کسانی که دعوای حق العبدی بالای‌شان است آزاد شوند، نکرده است و نخواهیم کرد."

آقای کریم می‌گوید، هر چند عملی شدن توافق‌نامه صلح میان حزب اسلامی و دولت افغانستان زمان گیر است اما به گفته وی تا حال اقدامات حکومت در این راستا بطی بوده‌است.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG