لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۱

حمید عزیز: تا مواد توافق‌نامه عملی نشود، حکمتیار به کابل نمی‌آید


حزب اسلامی می‌گوید که حکومت افغانستان تا کنون هیچ نوع آماده‌گی برای آمدن گلبدین حکمتیار رهبر این حزب به کابل نشان نداده‌است.

هرچند حزب اسلامی گفته بود که پیش از ۲۰م ماه حوت آمدن گلبدین حکمتیار به کابل قطعی شده‌است اما اکنون این حزب می‌گوید تا زمانی‌که حکومت برای عملی کردن تمامی مواد توافق‌نامه صلح حسن نیت‌اش را نشان ندهد حکمتیار به کابل حضور نخواهد یافت.

حمید عزیز یکی از سخنگویان این حزب روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، حکومت به جز از حذف نام حکمتیار از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل، در دیگر موارد مواد توافق‌نامه صلح اقدام عملی نکرده‌است.

وی گفت:

"از وعده‌های که حکومت برای ما داده بود طوری وانمود می‌شد که این وعده‌ها بزودی عملی می‌شوند و پس از آن حکمتیار صاحب به کابل خواهد آمد اما از آن زمان تا کنون می‌بینیم که هیچ یک از وعده‌ها عملی نشده و به همین دلیل حکمتیار صاحب منتظر این است که حکومت افغانستان از جانب خود عکس‌العمل نشان داده و ثابت سازد که به مواد توافق‌نامه پابند است."

آقای عزیز گفت که آنان معتقد به عملی شدن صد در صد تمام مواد توافق‌نامه صلح نیستند اما افزود که حکومت افغانستان باید یک سلسله کار‌های ابتدایی را برای تطبیق سایر مواد توافق‌نامه آغاز نموده و تا آمدن گلبدین حکمتیار به کابل آن را تا حدی به پیش ببرد.

این در حالیست که توافق‌نامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی حدود پنج ماه قبل به امضا رسید و چندی پیش نام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی از لیست تحریم‌های سازمان ملل‌متحد که یک بخش مهم توافق‌نامه صلح را تشکیل می‌داد، حذف شد.

اما سخنگوی حزب اسلامی می‌گوید که حکومت افغانستان بقیه موارد چون رهایی زندانیان این حزب، اقدام در مورد مهاجرین و تأمین امنیت آمدن رهبر این حزب به کابل را فراموش کرده‌است.

کوشش نمودیم تا نظر حکومت را در رابطه داشته باشیم، اما موفق نگردیدیم.

اما محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح در صحبت با رادیو آزادی گفت که کمیسیون مشترک تطبیق توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی در زمینه عملی ساختن همه مواد توافق‌نامه با دقت کار می‌کند اما افزود که برخی موارد نیاز به زمان بیشتر دارد.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح

وی گفت:

"یک کمیسیون با ترکیب عالی همه روزه مصروف این‌ است که به تطبیق توافق‌نامه به شکلی که مورد رضایت هر دو طرف باشد بپردازد البته یک عده کار‌های آنان زمان‌گیر است مانند رهایی زندانیان اما در کل هیچ مشکلی را برای تطبیق این توافق‌نامه ما نمی‌بینیم."

با این همه سردار ځدران یکی از آگاهان امور می‌گوید که حکومت و حزب اسلامی باید در تطبیق توافق‌نامه صلح میان هر دو طرف صادقانه و متعهدانه عمل نمایند تا سبب تشویق سایر گروه‌های مخالف مسلح شده و به آنان الگوی عملی باشد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG