لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

وزارت‌های سکتوری: در ۱۳۹۵ صدها پروژۀ متوسط و بزرگ عملی شده‌اند


حکومت افغانستان می‌گوید، در مقایسه با سال گذشته در سال ۱۳۹۵ کارهای زیادی در بخش بازسازی صورت گرفته و پروژه‌های نیز عملی گردیده‌اند.

افتتاح بند سلما، بازسازی بخش‌های بند کجکی و سروبی، امضای قراردادهای خورد و بزرگ بند‌های آب، افتتاح بند چابهار و راه آهن آقینه از جمله پروژه‌های بزرگ سال ۱۳۹۵ می‌باشد.

وزارت‌های سکتوری، شهرسازی، فواید عامه، انکشاف دهات می‌گویند در سال ۱۳۹۵ صد‌ها پروژه متوسط و بزرگ به ارزش هزاران دالر عملی گردیده است.

مقامات وزارت اقتصاد می‌گویند، از سال ۱۳۹۱ بدین‌سو بیشتر یعنی ۵۴ درصد بودجه انکشافی مصرف شده که این مسئله نمایانگر عملی شدن پروژه‌های انکشافی می‌باشد.

سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان
سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان

سهراب بهمن سخنگوی این وزارت می‌گوید:

"سال ۱۳۹۵ بر اساس ارقامی که ارائه شده یک سال نسبتاً خوب بوده در مقایسه با سال ۱۳۹۴ و خوشبختانه فعالیت‌های خوبی هم صورت گرفته پروژه‌های کلان هم در داخل و هم منطقوی اجرا شده‌است."

در عین حال وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید ، در سال ۱۳۹۵ به ارزش حدود ۵۰۰ میلیون دالر قرارداد‌های سرک سازی امضا گردیده‌است.

مهدی روحانی سخنگوی این وزارت می‌گوید، از جمله آن ۳۵۰ کیلومتر سرک پخته و به‌گونه اساسی ساخته شده‌است.

مهدی روحانی سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان
مهدی روحانی سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان

وی افزود:

"۸۵۰ کیلو متر سرک‌ها سروی و دیزان نموده به تعداد ۴۴ پروژه به ارزش ۵۰۳ میلیون دالر امریکایی به طول شش صد کیلومتر سرک را عقد قرارداد کرده و به تعداد ۳۵۰ کیلو متر سرک را تکمیل کرده است."

از سوی هم وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید، در سال ۱۳۹۵، حدود ۹ هزار پروژه در بخش‌های آبیاری، آب آشامیدنی، صحت، تعلیم و تربیه، ترانسپورت و زراعت عملی گردیده‌اند.

اکبر رستمی سخنگوی این وزارت می‌گوید، با آن‌که سال ۱۳۹۵ یک سال جنجالی برای این وزارت بود اما دستاورد‌های زیادی هم دارد.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان
اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان

وی گفت:

"۹۰۷۷ پروژه انکشافی در بخش‌های مختلف مانند، آب صحی، آبیاری، تعلیم و تربیه، صحت، برق و سرک سازی در ۳۲۶ ولسوالی و ۶۳۲۶ قریه در ۳۴ ولایت کشور به ارزش مجموعی ۲۴۵.۲ میلیون دالر امریکایی تکمیل گردیده‌است."

‌آقای رستمی می‌گوید، از طریق این پروژه‌ها برای حدود ۷۵۰ هزار تن زمینه کار مساعد گردیده‌است.

وی همچنان گفت، این وزارت پروژۀ به نام میثاق شهروندی به ارزش یک میلیارد دالر را طرح و دیزاین کرده‌است که در سال آینده بجای پروژه همبستگی ملی عملی می‌گردد.

از سوی هم وزارت شهر سازی می‌گوید، آن‌ها از ادارات مختلف دولتی ۴۴۶ پروژه را به ارزش ۷۱.۶ میلیون دالر بدست آورده‌اند که ۳۰۰ پروژه آن تحت پروسه تدارکات قرار دارد.

ناامنی‌ها، فساد اداری، پائین بودن کیفیت مواد ساختمانی پروژه‌ها، عدم حفاظت از پروژه‌ها از جمله مشکلات عملی شدن پروژه‌ها در کشور می‌باشند.

اما با این‌ همه وزیر اقتصاد کشور از بی‌کیفیت بودن پروژه‌ها ابراز نگرانی کرده و روی شفافیت پروژه‌ها تأکید می‌کند.

عبدالستار مراد در مورد چگونگی پروژه‌های ساختمانی گفت، روی یک طرح بخاطر بهبود کیفیت کار ساختمانی، کار جریان دارد تا از طریق آن کیفیت پروژه‌ها بلند برده شود.

به‌میان آمدن اعتماد میان نهاد‌های مختلف، بلند بردن ظرفیت، بلند بردن کیفیت پروژه‌ها در بخش سکتورهای ساختمانی، به‌میان آوردن استندرد و شفافیت از جمله مواردی اند که در طرح جدید این وزارت گنجانیده می‌شود.

در عین حال شماری از کارشناسان می‌گویند، بخاطریکه وزرا در پارلمان استیضاح نشوند باید پروژه‌های انکشافی‌شان را عملی کرده و بودجه انکشافی‌شان را مصرف نمایند.

مطیع‌الله خروتی یک‌تن از کارشناسان امور ساختمانی می‌گوید، پروژه‌های که کیفیت ندارند باید اصلاً عملی نشوند.

مطیع الله خروتی یکتن از کارشناسان امور ساختمانی
مطیع الله خروتی یکتن از کارشناسان امور ساختمانی

وی افزود:

"پروژه عملی می‌شود پول برای آن پروژه به مصرف می‌رسد اما نتیجه پروژه‌ها قسمی که باید باشد نتیجه درست ندارد چنین پروژه‌های در نظر گرفته می‌شود و من مطمئن استم که این پروژه‌ها دوام ندارد اگر به‌گونه درست تطبیق نمی‌گردد، هیچ عملی نشود."

آقای خروتی می‌گوید، حکومت و وزارت‌ها باید با در نظرداشت شرایط و اولویت‌های کاری‌شان پروژه‌ها را عملی نمایند تا بالای زندگی و اقتصاد مردم تأثیر مثبت داشته باشد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG