لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

مرتضوی: تا یک هفته دیگر گروه اول زندانیان حزب اسلامی آزاد می‌شود


مقامات افغان می‌گویند تا دو هفته دیگر حکومت مسوولیت‌های خود را که در توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی ذکر شده عملی خواهد کرد.

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که همه مواد توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی از سوی حکومت در حال عملی شدن است و انتظار می‌رود که حزب اسلامی زمان دقیق آمدن رهبر این حزب به کابل را مشخص سازد.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که تا یک هفته دیگر گروه اول زندانیان حزب اسلامی نیز آزاد می‌شود.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای مرتضوی در این باره افزود:

"در هفته آینده شاهد خواهید بود که مفاد توافق‌نامه از لحاظ عملی در حالی نهایی شدن است، یک بخشی از زندانیان حزب اسلامی هفته آینده آزاد می‌شود و تا پانزده روز دیگر تمام مسئولیت‌های که متوجه حکومت بود در این توافق‌نامه از طرف حکومت آماده است."

توافق‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار حدود شش ماه پیش به امضا رسید.

پس از امضای این توافق‌نامه و حذف نام رهبر حزب اسلامی از لیست تحریم‌های سازمان ملل‌متحد مسئولان این حزب بارها گفته‌اند که گلبدین حکمتیار به زودی وارد کابل می‌شود و از وی استقبال گرم از سوی مردم صورت خواهد گرفت.

اما تا هنوز آقای حکمتیار به علت آن‌چه شماری از اعضای حزب اسلامی مشکلات تخنیکی و عدم رهایی گروه نخست زندانیان مربوط این حزب می‌دانند به کابل نیامده‌است.

در این حال محمد امین کریم از اعضای حزب اسلامی هرچند در مورد زمان دقیق آمدن گلبدین حکمتیار به کابل چیزی نمی‌گوید اما تأکید دارد که با رفع برخی مسایل تخنیکی آقای حکمتیار در محضر عام ظاهر خواهد شد.

محمد امین کریم از اعضای حزب اسلامی
محمد امین کریم از اعضای حزب اسلامی

وی افزود:

"آمادگی از طرف رهبری دولت جمهوری اسلامی و حزب اسلامی افغانستان بخاطر تشریف هرچه عاجل‌تر امیر مجاهد وجود دارد. همینکه این مسایل تخنیکی حل شود ان‌شاءالله امیر مجاهد حزب اسلامی افغانستان در یکی از شهر‌ها ظاهر خواهد شد."

امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی از بزرگترین دست‌آورد حکومت و شورای عالی صلح افغانستان در عرصه صلح به حساب می‌رود و حکومت و اعضای حزب اسلامی خود را به عملی نمودن مواد این توافق‌نامه متعهد دانسته اند.

مقامات شورای عالی صلح این‌کشور بارها گفته‌اند که طالبان مسلح نیز باید مانند حزب اسلامی به گفت‌وگوهای صلح تن دهند و بجای جنگ راه مذاکره را در پیش گیرند.

اما طالبان همواره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأکید داشته و گفته‌اند که در صورت حضور عساکر خارجی در این کشور حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان نیستند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG