لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

اشرف غنی در آخرین مرحلۀ سفر خارجی اش به سنگاپور رسید


آرشیف
آرشیف

رئیس جمهور افغانستان در آخرین مرحلۀ سفرش به آسترالیا و جنوبشرق آسیا، امروز در سنگاپور است.

ظاهراً تمرکز رئیس جمهور اشرف غنی در سفرش به سنگاپور جلب توجه سرمایه گذاران به افغانستان است.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت، آقای غنی در سفرش به سنگاپور در بارۀ فرصت‌های سرمایه گذاری در افغانستان صحبت خواهد کرد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی افزود:

"تمرکز رئیس جمهور بر این است که ما چگونه بتوانیم از تجارب سنگاپور در بخش‌های مختلف در افغانستان استفاده کنیم و تاجران و سرمایه گذاران سنگاپور برای سرمایه گذاری شان در افغانستان تشویق شوند."

اما سؤال اینجاست که رئیس جمهور غنی تا چه حد خواهد توانست سرمایه گذاران سنگاپور را به کار در افغانستان تشویق کند؟

نا امنی از موانع عمدۀ سرمایه گذاری‌های خارجی در افغانستان شمرده می‌شود و از سوی دیگر زیربنا ها برای سرمایه گذاری‌های خارجی درین کشور جذابیت چندانی ندارند.

سید مسعود استاد اقتصاد در پوهنتون کابل موانع اصلی برای سرمایه گذاری‌های خارجی در افغانستان را چنین می‌شمارد:

"ما پنج چیز را متأسفانه در افغانستان نداریم، امنیت نداریم، دولت بسیار قوی و مقتدر نداریم، زیر بنا نداریم، قانون نداریم و فرهنگ به کار انداختن سرمایه گذاری خارجی را نیز نداریم. این فرهنگ در اصل زیر بنای، زیربناهاست که باید ساخته شود. متأسفانه در افغانستان ساخته نشده. با وضعیتی که فعلاً در افغانستان وجود دارد تا اندازۀ برای آقای غنی مشکل است. ولی من تقدیر می‌کنم تلاش‌های شان را که آنجا می‌روند و پول می‌آورند به افغانستان. اگر بتوانند بسیار خوب است و باید خوب مدیریت کنند."

رئیس جمهور افغانستان پیش از سفر به سنگاپور، تقریباً دو روز را در اندونیزیا سپری کرد.

اشرف غنی در اندونیزیا نیز تلاش کرد تا سرمایه گذاران را به کار در افغانستان تشویق کند، که ظاهراً کار دشواری بود.

روزنامۀ اندونیزیایی جاکارتا پُست به نقل از یوسف کالا معاون رئیس جمهور اندونیزیا گزارش داده‌است که سرمایه گذاران این‌کشور به دلایل نا امنی چندان علاقه مند سرمایه گذاری در افغانستان نیستند.

به گزارش جاکارتا پُست، آقای کالا پس از دیدارش با اشرف غنی، پیشنهاد کرده که به جای سرمایه گذاری بهتر است افغانستان و اندونیزیا در بخش تجارت یا صادرات و واردات همکاری‌ها شانرا افزایش دهند.

پیشنهادی که سید مسعود استاد اقتصاد در پوهنتون کابل با آن موافق نیست:

"سرمایه گذاری تجاری درست است که تجار را می‌آورد آن‌ها کاری را انجام می‌دهند، ما از آن‌ها واردات می‌کنیم، اما ما به اندونیزیا چه صادر کنیم؟ ازین لحاظ آن‌ها فقط کالای خود را صادر می‌کنند برای ما. فکر می‌کنم سرمایۀ تجاری خوب است اما جانشین شدنش با سرمایه صنعتی (کار) بسیار خراب است."

اما با این همه برداشت‌ها، وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید، این‌کشور ظرفیت جذب ملیاردها دالر سرمایه گذاری را دارد.

سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد در همین هفته به رادیو آزادی گفت افغانستان بالاتر از "صدها میلیارد دالر، حتی تا ترلیون دالر" توانایی جذب سرمایه گذاری‌ها را دارد.

او به طور مشخص از سکتور تولید انرژی به حیث یکی از زمینه های بزرگ سرمایه گذاری در افغانستان یاد کرد.

XS
SM
MD
LG