لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

معاون لوی درستیز: عملیات نظامی "خالد" در سراسر افغانستان آغاز شده‌است


حکومت افغانستان به تعقیب عملیات شفق عملیات نظامی جدید را تحت نام «خالد» در سراسر این کشور آغاز کرد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که این عملیات در همه مناطق افغانستان به شکل تعرضی آغاز شده و این وزارت امیدوار است که عملیات خالد بتواند میزان تهدیدات را در افغانستان کاهش دهد.

مراد علی مراد معاون اول لوی درستیز این وزارت روز یکشنبه طی نشستی خبری در کابل گفت که عملیات خالد حمایت قوی قوای هوایی و توپچی را به همراه دارد.

مراد علی مراد معاون اول لوی درستیز وزارت دفاع افغانستان
مراد علی مراد معاون اول لوی درستیز وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"عملیاتی که پلان‌گذاری شده به تعقیب عملیات‌های شفق به نام خالد این عملیات امروز در تمام ساحات عملیاتی مطابق اولویت‌ها و تهدیدات که از سوی دشمنان افغانستان تروریستان که زندگی افغان‌ها را تهدید می‌کنند در تمامی ساحات اولویت بندی شده و عملیات خالد آغاز شده‌است."

حکومت افغانستان می‌گوید که نیروهای امنیتی و دفاعی این‌کشور در این عملیات به‌شمول داعش و طالبان با حدود ۲۰ گروه تروریستی درگیر خواهد بود که از سوی برخی کشورهای منطقه حمایت می‌شوند.

این در حالیست که حکومت افغانستان در سال گذشته عملیات را تحت نام «شفق» و «شفق۲» علیه مخالفین مسلح دولت راه اندازی کرد.

با آن‌که مقامات افغان از ارقام دقیق تلفات وارد شده به مخالفین مسلح در این عملیات‌ها چیزی نمی‌گویند، اما تأکید دارند که صدها مخالف مسلح حکومت را کشته اند و اهداف عمده آنان را تخریب کرده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در عملیات جدید نظامی تحت نام «خالد» اولویت‌ها مشخص شده، هماهنگی افزایش یافته و برای تمویل و تجهیز نیروهای افغان کار‌های اساسی صورت گرفته‌است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت می‌گوید که نیروهای امنیتی افغان در این عملیات حمایت هوایی و مشوره‌های نیروهای خارجی را نیز با خود دارند.

در این حال حی‌گل سلیمان‌خیل آگاه مسایل نظامی می‌گوید، اگر حکومت در کنار موضوعات دیگر به اکمالات و تدارکات نیروهای افغان توجه بیشتر نماید، عملیات خالد می‌تواند تهدیدات را کاهش دهد.

وی گفت:

"در عملیات‌های گذشته کمبودی‌های زیادی موجود بود هماهنگی وجود نداشت به وقت اکمالات نمی‌شد به‌همین خاطر در زمستان گذشته آنان کار‌های زیادی را انجام دادند و کم و بیش قوای هوایی هم تقویت شد، هماهنگی هم در قطعات به میان آمد افغان‌ها به‌خصوص نظامیان مطمئن اند که وضعیت امنیتی افغانستان تغییر می‌کند."

حکومت افغانستان در حالی از راه اندازی عملیات نظامی جدید موسوم به «خالد» خبر می‌دهد که اعضای شورای ملی و مردم عام از گسترش نا امنی‌ها در کابل و وخیم بودن وضعیت امنیتی در سراسر این کشور ابراز نگرانی می‌کنند.

شماری از اعضای مشرانو جرگه در نشست روز یکشنبه این جرگه نیز وضعیت امنیتی در افغانستان را نگران کننده خواندند و از مسئولان امنیتی خواستند تا به آن رسیدگی کنند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG