لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

واکنش ولسی جرگه به اظهارات مسعود: هیچ‌کس نمی‌تواند به دولت هشدار دهد


ولسی جرگه افغانستان در مورد هشدار احمد ضیا مسعود که گویا با برکناری وی از مقام‌اش جنگ داخلی و بی‌ثباتی سیاسی به میان خواهد آمد واکنش نشان داد.

هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید که سمت نماینده فوق‌العاده رئیس جمهور فقط بر اساس یک تفاهم سیاسی ایجاد شده بود.

همایون همایون معاون اول این جرگه در نشست عمومی روز چهار شنبه از آقای مسعود خواست تا از دادن هشدار به مردم و حکومت این‌کشور خودداری کند.

وی افزود:

"خواست ما از احمد ضیاء مسعود این است که به حکومت و مردم اخطار ندهد و این را نگوید که نظام را سرنگون می‌کنیم و یا مشکلات ایجاد می‌نمائیم، هیچ‌کس نمی‌تواند به دولت و یا حکومت هشدار بدهد."

رئیس جمهور محمد اشرف غنی دو روز قبل با صدور یک فرمان احمد ضیاء مسعود نماینده فوق‌العاده‌اش در امور اصلاحات و حکومتداری خوب را به دلیل موفق نبودن در کار‌هایش برکنار کرد.

ریاست اجرائیه گفته از این اقدام رئیس جمهور غنی بی‌خبر بوده و فقط از طریق رسانه‌ها اطلاع یافته است.

احمد ضیا مسعود
احمد ضیا مسعود

احمد ضیاء مسعود در واکنش به برکناری‌اش روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت، رئیس جمهور با این اقدام زمینه را برای بی‌ثباتی سیاسی و جنگ‎‌های داخلی فراهم می‎سازد.

وی همچنان گفت بر اساس توافق کتبی که پیش از این برای ایجاد این پُست صورت گرفته، رئیس جمهور غنی نمی‌تواند او را برکنار کند و باید فرمان‌اش را در این مورد پس بگیرد.

اما آثار حکیمی مشاور رسانه‌یی احمد ضیاء مسعود می‌گوید که هدف از سخنان آقای مسعود فقط یک ابراز نگرانی از احتمال بی‌ثباتی سیاسی بوده و به هدف جلوگیری از جنگ‌های داخلی بیان شده‌است.

وی افزود:

"بحث این نبود که ما در مورد جدال و تنش یا آن‌چه جنگ داخلی عنوان شده حرف بزنیم، نگرانی آقای مسعود در رابطه مطرح شد و آن این بود که با توجه به وضعیت موجود این‌گونه تصامیم یک جانبه و انحصار قدرت ممکن است که بی‌ثباتی و در نهایت خدای ناخواسته جنگ داخلی را بوجود بیآورد."

اما شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند، برکناری آقای مسعود نمی‌تواند باعث ایجاد بی‌ثباتی سیاسی در کشور شود.

صالحی: ممکن برداشت را که مردم عام از این مسئله داشته باشند ممکن قومی و ایدیولوژیک باشد.
صالحی: ممکن برداشت را که مردم عام از این مسئله داشته باشند ممکن قومی و ایدیولوژیک باشد.

برنا صالحی یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت، این مسئله نگرانی جدی را به میان نمی‌آورد.

وی افزود:

"با رفتن وی (ضیاءمسعود) هرچند نمی‌شود گفت که بی‌ثباتی سیاسی بوجود میآید اما ممکن برداشت را که مردم عام از این مسئله داشته باشند ممکن قومی و ایدیولوژیک باشد و ممکن این مسئله در میان مدت باعث فاصله گرفتن و بدبینی بخشی از مجاهدین و مردم از حکومت وحدت ملی و موضع گیری‌های رئیس جمهور باشد."

در عین حال برخی دیگر از تحلیلگران سیاسی می‌گویند که احتمال نمی‌رود مردم در برابر عملکرد رئیس جمهور غنی مبنی بر برکناری احمد ضیاء مسعود اعتراض کنند.

ناصر شفیق یکی از این تحلیلگران به رادیو آزادی گفت، وضعیت فعلی در کشور ایجاب می‌کند تا حکومت برای بهبود حکومتداری خوب اقدامات بیشتری را روی دست گیرد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG