لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

امریکا سرگرم ساختن پالیسی‌اش در مورد جنگ افغانستان است


ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا این روزها سرگرم ساختن پالیسی‌اش در مورد جنگ افغانستان است.

هرچند هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده، اما گزارش‎ها از ادامۀ بحث در مورد اعزام بین ۳ هزار تا ۵ هزار نیروی تازه‌نفس امریکایی به افغانستان حکایت می‎کنند.

ناتو هم گفته‎است که در حال رأی‌زنی در مورد افزایش نیرو در افغانستان است تا نیروهای افغان را در جنگ علیۀ جنگجویان مسلح یاری کنند.

نیروهای افغان در جریان امسال در کنار تهدیدهای رو به افزایش طالبان با چالش‎های امنیتی از جانب جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش که عمدتاً در شرق افغانستان حضور دارند، روبه‌رو استند.

ایالات متحده امریکا به نیروهای افغان امید بخشیده که شاخۀ خراسان داعش را تا پایان ۲۰۱۷ نابود خواهند کرد.

شاخۀ خراسان یا ولایت خراسان وابسته به گروه داعش در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی در مناطق سرحدی شرق افغانستان سربلند کرد.

اما جنرال جان نیکلسن فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته‎است که به جنگجویان داعش در جریان ۲۰۱۶ ضربه‎های کوبندۀ وارد کردند که در جریان عملیات‎ها در شرق افغانستان ده‎ها قوماندان‌شان هم کشته شده‎اند.

اچین
اچین

پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته‌یی ایالات متحده بر شبکۀ از تونل‎های داعش در ولسوالی اچین ننگرهار در ماه گذشته هم بخش از عملیات برای نابودی داعش خوانده شد.

مقام‎های افغان گفتند درین حمله بیش از ۹۰ جنگجوی داعش به‌شمول فرماندهان کلیدی‌شان کشته شدند.

به گزارش فرانس پرس، تورن بیل سالوین سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان گفته‎است شمار جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان از ۲۴۰۰ تا ۳۰۰۰ به دلایل ترک صفوف این گروه یا کشته شدن در میدان‎های جنگ اکنون به حداعظم ۸۰۰ تن می‎رسد.

او افزوده‎است که فرصتی خوبی برای نابودی این جنگجویان در جریان ۲۰۱۷ موجود است.

برای عتیق‌الله امرخیل جنرال پیشین اردوی افغانستان و کارشناس مسایل نظامی این جدول زمانی اندک خوشبینانه به نظر می‎آید.

آقای امیرخیل در گفت‌وگوی تیلیفونی روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که درهم کوبیدن جنگجویان شاخۀ خراسان داعش در افغانستان به وقت بیشتر نیاز خواهد داشت عمدتاً به این دلیل:

"همین جای که سرحد افغانستان با پاکستان است، این‌جا راه‎هایست که نه حکومت افغانستان آنقدر نفوذ دارد و نه هم پاکستان. دولت افغانستان بر تمام افغانستان مسلط نیست. بناً تعقیب کردن جنگ‎های که تروریستی و چریکی است در همین مناطق کوهستانی اطراف خط دیورند، کار آسان نیست. یک مسئله می‎تواند واقعاً موفقیت‌آمیز باشد که اگر این‎ها [نیروهای بین‌المللی] مراکز عمده و اساسی جنگجویان را در پاکستان خشک کنند و از بین ببرند."

هرچند مقام‎های پاکستانی می‎گویند داعش در خاک این کشور حضور ندارد ولی به تازگی رویترز گزارش داد که جنگجویان داعش یک مقام ارشد طالبان به نام مولوی محمد داود را در شهر پشاور در یک تیراندازی ترور کردند.

نظیفه ذکی عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان است.

او هم به این باور است که برای نابودی کامل جنگجویان داعش در افغانستان باید منابع تمویل‌شان خشکانده شود.

طالبان به تازگی با اعلام عملیات بهاری شان به نام "منصوری" گفتند که نیروهای بین المللی تحت امر ناتو و نیز نیروهای افغان را هدف خواهند گرفت.
طالبان به تازگی با اعلام عملیات بهاری شان به نام "منصوری" گفتند که نیروهای بین المللی تحت امر ناتو و نیز نیروهای افغان را هدف خواهند گرفت.

وی افزود:

"اگر این‎ها در محاصره کلی قرار بگیرند و ارتباط‌شان با بیرونی‎ها و با حامیان‌شان که در بیرون از مرزهای افغانستان است قطع شود، این‎ها از بین می‎روند و سرکوب می‎شوند. تا وقتی که برای‌شان سلاح برسد، اعاشه و اباطه شوند، فکر می‎کنم که این‎ها می‎توانند ساحات دیگری را نیز زیر تهدید شان بیاورند و نفوذ شان را بیشتر بسازند."

خانم ذکی در ادامه به رادیو آزادی گفت که با یک برنامه‌ریزی مشخص، ایالات متحده همانگونه که رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی را سرنگون ساخته بود، اکنون هم می‎تواند جنگجویان داعش را در افغانستان نابود کند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در هم شکستن گروه داعش و دیگر گروه‎های تروریستی اسلام‌گرا را در صدر پالیسی خارجی خود قرار داده‎است.

بیل روجیو تحلیلگر ارشد در بنیاد دفاع از دموکراسی‎ها است.

او به خبرگزاری فرانس پرس گفته‎است که درهم شکستن شاخۀ خراسان داعش در افغانستان برای ایالات متحده امریکا یک موفقیت پنداشته خواهد شد.

ولی روجیو گفته‎است شورشیان طالبان و القاعده که به‌گفته او متحدان طولانی مدت‌شان بوده‌است به‌عنوان چالش بزرگتری باقی خواهند ماند.

طالبان به تازگی با اعلام عملیات بهاری‌شان به نام "منصوری" گفتند که نیروهای بین‌المللی تحت امر ناتو و نیز نیروهای افغان را هدف خواهند گرفت.

ناتو که در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار سرباز در افغانستان دارد گفته‎است هرگز اجازه نخواهد داد که افغانستان بار دیگر به لانه امن برای تروریستان مبدل شود.

XS
SM
MD
LG