لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

گیرمانده‌های جنگ در شاهراه کندز-تخار در چه وضعیتی بسر می‌برند؟


از شش روز به این‌سو جنگ در مسیر شاهراه کندز–تخار میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت جریان دارد.

مردمی که در این مسیر زندگی می‌کنند می‌گویند که در اثر این درگیری به افراد ملکی در کنار خسارات مالی تلفات نیز وارد گردیده‎است.

شماری از باشنده‌گان منطقه‌ای باغ‌میری مربوط شهر کندز در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفتند که در اثر این درگیری آنان در خانه‌های شان گیر مانده‎اند و با نبود مواد خوراکی و آب آشامیدنی روبه‌رو هستند.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

معلم طاهر یک‌تن از باشنده‌گان منطقه باغ‌میری کندز به رادیو آزادی چنین گفت:

"ما در خانه گیر ماندیم چند روز است جنگ است حالا نان و آب نداریم. امروز روزه گرفتیم به‌خاطری‌که در خانه چیزی نبود که بخوریم. از دولت می‌خواهیم که در منطقه امنیت را تأمین کند، تا مردم آرام زندگی کنند."

از سوی دیگر سید محمد یک‌تن از باشنده‌گان منطقه چرخ‌آب مربوط شهر کندز به رادیو آزادی گفت که در این درگیری چند تنِ از اعضای خانواده‎اش را از دست داده‎است.

او افزود:

"به خانه بچه کاکای من یک مرمی هاوان اصابت کرده که در نتیجه آن زن، مادر و د خترش شهید شدند و هم‌چنان دو دختر و یک پسر اش زخمی گردیده‌اند و ما از دولت می‌خواهیم که منطقه را پاک‌سازی کند تا مردم به فکر آرام زندگی کنند."

از جانب دیگر سید قربان موسوی رئیس ارکان فرقه ۲۰ پامیر به رادیو آزادی گفت که عملیات تصفیوی آنان به هدف باز نمودن شاهراه کندز–تخار به‌خاطر به کُندی به پیش می‌رود که طالبان مسلح از منازل مسکونی مردم بالای نیروهای دولتی فیر می‌کنند و هم‌چنین در سرک ماین‌گذاری کرده‎اند.

موسوی: تلاش داریم تا به‌زودی این شاهراه را به روی ترافیک باز کنیم.
موسوی: تلاش داریم تا به‌زودی این شاهراه را به روی ترافیک باز کنیم.

موسوی افزود:

"عملیات تصفیوی ما به‌خاطر پاک‌سازی و باز نمودن شاهراه کندز–تخار از استقامت ولسوالی خان‌آباد و از استقامت شهر کندز جریان دارد و تا هنوز نیروهای دولتی خیلی پیش‌روی کرده‎اند و تلاش داریم تا به‌زودی این شاهراه را به روی ترافیک باز کنیم."

مقام‌های امنیتی کندز می‌گویند تلاش دارند تا به‌زودی این شاهراه بزرگ را به‌روی ترافیک باز کنند و هم‌چنین مردم در مناطق‌شان به فکر آرام زندگی کنند.

از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان مسلح معرفی می‌کند می‌گوید که در این مسیر هنوز هم شماری از پوسته‌های امنیتی در کنترول آنان قرار دارند.

گزارش: اجمل آرین

جنگ در مسیر شاهراه کندز – تخار جریان دارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:38 0:00

XS
SM
MD
LG