لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۳

جاوید احمد قایم: عدم انسجام، مبارزه با مواد مخدر را به چالش کشیده‌است


وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان می‌گوید، تا زمانیکه هماهنگی لازم میان تمامی ادارات مربوط بوجود نیاید، مبارزه علیه کشت و قاچاق مواد مخدر بی‌نتیجه خواهد بود.

جاوید احمد قایم معین پالیسی و هماهنگی این وزارت روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که برای مبارزه مؤثر علیه مواد مخدر همکاری میان ادارات یک امر ضروری است.

وی افزود:

"به نظر من مشکل که تاکنون وجود داشت این بود که وزارت‌ها و ادارات منسجم نبوده‌اند این‌ها باید با هم یکجا شوند و تمامی فعالیت‌های را که در این راستا انجام می‌دهیم در یک ساحه و در یک زمان باید انجام شود همه یک هدف دارند اما چون پراکنده کار می‌کنند نه مؤثر است و نه هم نتیجه لازم دارد."

آقای قایم با بیان اینکه امکانات دست داشته آنان در راستای مبارزه با مواد مخدر اندک است از کمک کننده‌های بین‌المللی خواست تا در این زمینه با آنان همکاری‌های دوامدار داشته باشند.

مسئولین وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گویند که ممکن در برخی ولایات کشت کوکنار افزایش یابد و این به‌گفته آنان نگران کننده‌است.

یافته‌های این وزارت نشان می‌دهند که در حدود دوصد هزار جریب زمین در ۲۱ ولایت افغانستان کوکنار کشت شده‌است.

مقامات افغان همواره گفته‌اند که مواد مخدر و تروریزم با هم رابطه داشته و به‌گفته آنان گروه‌های تروریستی و مخالفین مسلح تا حدی از همین پدیده تغذیه و سبب تداوم ناامنی در افغانستان می‌شوند.

با آن‌که حکومت افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر در کنار وزارت مبارزه علیه مواد مخدر و موجودیت کمک‌های خارجی، ادارات متعددی نیز ایجاد کرده‌است، اما دیده می‌شود که مبارزه علیه این پدیده نه‌تنها نتیجه مشخص نداشته بلکه با گذشت هر روز پیچیده‌تر می‌شود.

در این حال میرزا محمد یارمند معین اسبق وزارت داخله افغانستان می‌گوید، مواد مخدر موضوع بین‌المللی بوده و نیاز است تا علیه آن مبارزه مشترک صورت گیرد.

میرزا محمد یارمند
میرزا محمد یارمند

وی گفت:

"همان طوریکه تروریزم مبدأ افغانستان نیست مبدأ مواد مخدر هم افغانستان نیست بلکه این مواد بنابر تقاضای دنیا در این‌کشور تولید می‌شود به دلیل اینکه افغانستان یک کشور فقیر است این یک اراده و همکاری همگانی کشور ها را ضرورت دارد."

آقای یارمند تأکید دارد، اگر حکومت افغانستان برای مبارزه با کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر در همکاری با کشورهای منطقه و جهان برنامه‌های جدی را تطبیق نکند، مشکل خواهد بود که این پدیده و پیامدهای ناگوار آن در این‌کشور از بین برود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG