لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

جنگ در ولسوالی‌های نادعلی و گرمسیر هلمند شدت یافته‌است


بر اساس گزارش‎ها از ولایت هلمند، درگیری‎های شدید میان قوای امنیتی افغان و مخالفین مسلح در ولسوالی‎های نادعلی و گرمسیر رخ داده‎اند که در آن به‌گفته مقامات محلی ده‎ها مخالف مسلح کشته و زخمی شده‎اند.

در حالیکه طالبان مسلح از یک سال به این‌طرف مشغول جنگ در اطراف لشکرگاه و شماری از ولسوالی‎های دیگر هلمند بوده‎اند ولی حملات ناگهانی آن‎ها بر ولسوالی‎های گرمسیر و نادعلی درین اواخر نگرانی‎های را ایجاد کرده‎است.

در نزدیکی حوزه سوم شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در منطقه گروپ شش مربوط به ولسوالی نادعلی از دیشب به این‎طرف شماری از پوسته‎های اردوی ملی و پولیس در جنگ با مخالفین برای مدت کوتاه سقوط کردند ولی مسئولین حکومتی این را نمی‎پذیرند.

سخنگوی والی هلمند می‎گوید حمله مخالفین مسلح را عقب زده‎اند و تلفات سنگینی را به مخالفین وارد کرده‎اند.

شدت جنگ در هلمند
شدت جنگ در هلمند

عمر زواک می‎گوید، یک سرباز پولیس در این درگیری‎ها کشته شده‎است.

او افزود:

"قطعات خاص به محل رسیده و وضعیت را تحت پوشش گرفته‎اند. معمولاً در جنگ به هردو جانب تلفات وارد می‎شود و بر اساس معلومات که تا حال به ما رسیده‎است شماری زیاد مخالفین مسلح کشته شده‎اند، سه نیروی امنیتی زخمی‎اند و یک‌تن شهید شده‎است."

یک مقام پولیس به شرط افشان نشدن نامش به رادیو آزادی گفت در جریان این درگیری‎ها ۵ نیروی افغان کشته شده و هفت تن دیگر جراحت برداشته‎اند.

مقام ولایت در یک اعلامیه گفته‎است، در جنگ‎های نادعلی و گرمسیر ۲۷ مخالف مسلح کشته شده‎اند و شماری زیاد زخمی‌اند.

در اعلامیه همچنان آمده‎است که در جریان درگیری‎های دیشب در نادعلی و گرمسیر قوای حمایت قاطع نیروهای افغان را حمایت هوایی می‎کردند.

طالبان مسلح از یک سال به این‎طرف جنگ را در اطراف لشکرگاه و شماری از ولسوالی‎های هلمند گرم نگهداشته اند ولی حملات ناگهانی تندروان بر ولسوالی‎های گرمسیر و نادعلی دراین اواخر، شماری از اعضای شورای ولایتی را نگران ساخته‎است.

جنگ در هلمند
جنگ در هلمند

مجید آخندزاده معاون شورای ولایتی هلمند می‎گوید، فرصت‎های موجودند که باید از آن بهره برد در غیر صورت، مناطق دیگر نیز سقوط خواهند کرد.

او افزود:

"اگر طالبان بخواهند دوباره این راه را قطع کنند و خود را به کمربند قبلی‌شان برسانند یا خود را به شهر برسانند و اگر حکومت جلو آن‎ها را نگیرد امکان دارد بر شهر حمله کنند و جنگ در اطراف شهر هم صورت گرفته‎است."

در این حال مسئولین نظامی هلمند اطمینان داده‎اند که برای مقابله با هر نوع حملات آمادگی دارند ولی حدود دو سال می‎شود که به باشنده‌گان لشکرگاه وعده توقف خشونت‎ها داده می‎شود، اما جنگ در حوزه دوم و سوم ادامه دارد.

طالبان در مورد کشته شده‌گان طالب چیزی نگفته‎اند ولی ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رسانه‎ها گفته‎است در جنگ شب گذشته، هفت پوسته نظامی را گرفته‎اند و ۲۲ نیروی امنیتی را کشته‎اند، ولی مسئولین امنیتی هلمند این ادعا را رد می‎کنند.

XS
SM
MD
LG