لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

انتظارها از اولین سخنرانی بیرون‌مرزی ترمپ در عربستان سعودی


رئیس جمهور امریکا در روز دوم بازدید خود از عربستان سعودی در گردهمایی امروز در ریاض به ده‌ها تن از رهبران کشورهای اسلامی سخنرانی می‌کند.

رئیس جمهور امریکا، شاه عربستان سعودی و بیش از ۵۰ رهبر کشورهای اسلامی به‌شمول محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان درین گردهمایی در ریاض سهم می‌گیرند.

این گردهمایی راه‌های مبارزه علیه گروه موسوم به دولت اسلامی و دیگر گروه‌های تندرو را مورد بحث قرار می‌دهد.

بیرق گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)
بیرق گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)

این سخنرانی یک بخش مهم نخستین سفر خارجی رئیس جمهور ترمپ پنداشته می‌شود.

او هنگام عزیمت به سوی شرق میانه چنین گفت:

"من درین سخنرانی خود نظریات مردم امریکا را به صراحت و وضاحت بیان خواهم نمود. بسیاری ازین رهبران نگرانی فزایندۀ خود را از تروریزم، گسترش افراطیت و نقش ایران در تمویل این هر دو ابراز داشته‌اند. اکنون به نظر می‌رسد که رهبران کشورهای اسلامی برای بدوش گرفتن مسئولیت‌های بیشتر و یک نقش بزرگتر در مبارزه علیه تروریزم در منطقۀ خود آمادگی دارند. اکنون وقت آن فرار رسیده که این کار را بکنیم و باهم انجام دهیم و این کار باید شود."

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ


بسیاری‌ها منتظر این سخنرانی رئیس جمهور ترمپ اند چون او هنگام مبارزات انتخاباتی خود در چند مورد اظهارات ضد اسلامی داشت و پس از این که به قدرت رسید، سعی کرد ورود اتباع چندین کشور عمدتاً مسلمان به امریکا را موقتاً ممنوع سازد.

رئیس جمهور امریکا درین سخنرانی خود خواستار اتحاد جهان اسلام برای مبارزه علیه افراط‌گرایی خواهد شد.

او این مبارزه را یک جنگ میان خیر و شر عنوان خواهد کرد و از رهبران کشورهای عربی تقاضا خواهد کرد که دهشت‌افگنان را از مساجد خود بیرون کنند.

در مسودۀ این سخنرانی از عبارت "تروریزم افراط‌گرایی اسلامی" استفاده نشده‌است.

دونالد ترمپ هنگام مبارزات انتخاباتی خود بارها از رئیس جمهور سابق بارک اوباما و رقیب دموکرات خود هیلری کلنتن انتقاد کرده بود که چرا ازین عبارت استفاده نمی‌کنند.

قرار است رئیس جمهور ترمپ، بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به علت جنایات غیر قابل بیان علیه بشریت و ایران را به‌خاطر سهم‌گیری در جنگ داخلی شش‌ساله در سوریه محکوم کند.

در مسودۀ این سخنرانی آمده‌است که رئیس جمهور ترمپ از همۀ ملت‌های با وجدان شرق میانه تقاضا خواهد کرد تا در برابر تلاش‌های که ایران برای نا آرامی منطقه دارد، همکاری کنند و یک توازن قدرت در منطقه ایجاد نمایند و از خداوند بخواهند تا روزی فرا رسد که مردم ایران دارای یک حکومت مسئول و عادل شود که مستحق آن‌ اند.

رئیس جمهور ترمپ قرار است ضمن این مسافرت خود از اسرائیل، و شهر واتیکان هم بازدید کند و در اجلاس گروه هفت در سیسلی و گردهمایی ناتو در بروکسل نیز اشتراک می‌کند.

او فردا دوشنبه با بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل درین کشور ملاقات خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG