لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۰۹

اظهارات تند دو مقام استخبارات امریکا علیه پاکستان


در نشست کمیتۀ نظامی مجلس سنای ایالات متحده، دیروز سخنان تندی بر علیه پاکستان گفته شد.

دو افسر بلند رتبه استخبارات امریکا به کمیته خدمات نظامی مجلس سنا گفتند برای مبارزه با تندروی در افغانستان، کار کردن با پاکستان مهم است.

دانیل کوتس رئیس اداره استخبارات ملی امریکا گفت مهم است که واشنگتن در از بین بردن پناهگاه‌های تندروان در پاکستان با اسلام‌آباد کار کند.

او افزود که پاکستان نتوانسته‌است شورشیانی را سرکوب کند که در افغانستان و هند حملات تروریستی انجام می‌دهند.

دانیل کوتس رئیس اداره استخبارات ملی امریکا
دانیل کوتس رئیس اداره استخبارات ملی امریکا

وی گفت:

"اسلام‌آباد در کنترول تروریستان و افراد مسلح کوتاه آمده‌است. این گروه‌ها به‌طور دوامدار منافع امریکا را تهدید می‌کنند. آن‌ها همچنان به طرح‌ریزی حملات در افغانستان و هند ادامه می‌دهند."

دو افسر بلند رتبه استخبارات امریکا به کمیته خدمات نظامی مجلس سنا گفتند برای مبارزه با تندروی در افغانستان، کار کردن با پاکستان مهم است، همچنان گفت پاکستان از اینکه در انزوا قرار نگیرد نگران است و به نظر می‌رسد برای جلوگیری از منزوی شدنش به چین رو خواهد آورد.

به‌گفته رئیس اداره استخبارات ملی امریکا این کار پاکستان، چین را نیز کمک خواهد کرد تا در منطقه نفوذش را افزایش دهد.

در همین نشست کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا رئیس اداره استخبارات دفاعی این‌کشور، جنرال وینسینت ستیوارت هم حضور داشت.

جنرال ستیوارت نیز به سناتوران گفت پاکستان خواستار ثبات در افغانستانیست که در آن هند نفوذ نداشته باشد.

به‌گفته جنرال ستیوارت، اسلام‌آباد همه مسایل را از همین دیدگاه می‌بیند.

جنرال وینسینت ستیوارت رئیس اداره استخبارات دفاعی امریکا
جنرال وینسینت ستیوارت رئیس اداره استخبارات دفاعی امریکا

وی گفت:

"به همین دلیل آن‌ها (پاکستان) گروه‌های را که ما تروریست می‌خوانیم نگهداری کرده‌اند و در صورت مایل شدن افغانستان به هند آن‌ها از یک افغانستان امن و با ثبات حمایت نخواهند کرد که می‌تواند منافع پاکستان را تهدید کند."

رئیس اداره استخبارات دفاعی امریکا همچنان گفت:

"ما باید به پاکستان بگوییم که امنیت و ثبات در افغانستان به سود همۀ منطقه است و تهدیدی را متوجه پاکستان نمی‌سازد."

جنرال وینسینت ستیوارت همچنان گفت به اسلام‌آباد باید قناعت داده شود که پناه دادن به اعضای شبکه حقانی به سود پاکستان نیست.

این مقام برجستۀ امریکایی افزود پاکستان باید با بیست گروه تروریستی که برای امنیت افغانستان و پاکستان تهدید پنداشته می‌شوند، مشترکاً با ما مبارزه کند.

در گذشته حکومت افغانستان نیز ادعا کرده که پاکستان از گروه‌های تندرو از جمله طالبان و شبکۀ حقانی حمایت می‌کند و این گروه‌ها در آن‌سوی خط دیورند پناهگاه‌های امن دارند.

پاکستان که در گذشته به تکرار این ادعا را رد کرده، تا به حال در بارۀ اظهارات دیروز دو مقام برجستۀ استخبارات امریکا چیزی نگفته‌است.

XS
SM
MD
LG