لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

خواست امریکا از ناتو: با افزایش مصارف دفاعی سهم کامل هزینه‌ها را بپردازید


رئیس جمهور ایالات متحده از رهبران کشور‌های عضو ناتو خواست که با افزایش مصارف دفاعی‌شان سهم کامل هزینه‌ها را بپردازند.

دونالد ترمپ دیشب هنگام سخنرانی در ساختمان جدید ناتو از ۲۷ کشور دیگر عضو این پیمان خواست که در بخش تمویل ناتو سهم بیشتر بگیرند.

وی از آنان همچنان خواست که برای مبارزه علیه تروریزم کار بیشتر را انجام بدهند و موضوعات مهاجرت و تهدید‌های روسیه را در صدر اجندای‌شان قرار بدهند.

دونالد ترمپ که در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش ناتو را منسوخ خوانده بود، گفت که اگر تمامی اعضای این پیمان دو درصد از تولید ناخالص داخلی‌شان را به مصارف دفاعی اختصاص بدهند، ناتو نسبت به گذشته نیرومندتر خواهد شد.

ترمپ: از میان ۲۸ کشور عضو ناتو ۲۳ کشور تا هنوز پولی را که باید برای مصارف دفاعی‌شان می‎پرداختند و بپردازند، نمی‎پردازند.
ترمپ: از میان ۲۸ کشور عضو ناتو ۲۳ کشور تا هنوز پولی را که باید برای مصارف دفاعی‌شان می‎پرداختند و بپردازند، نمی‎پردازند.

او افزود:

"از میان ۲۸ کشور عضو ناتو ۲۳ کشور تا هنوز پولی را که باید برای مصارف دفاعی‌شان می‎پرداختند و بپردازند، نمی‎پردازند. این برای مردم و مالیه دهندگان امریکا منصفانه نیست. بسیاری ازین کشور‌ها از سال‌های گذشته به این سو پول‌های زیاد قرضدار اند. در هشت سال گذشته ایالات متحده نسبت به تمامی دیگر کشور‌های عضو ناتو پول بیشتر را بالای امور دفاعی مصرف کرده‎است. اگر تمامی اعضای ناتو تنها دو درصد از تولید ناخالص داخلی‌شان را سال گذشته در امور دفاعی مصرف می‎کردند ما برای دفاع جمعی و تمویل ذخایر اضافی ناتو ۱۱۹ میلیارد دالر دیگر می‎داشتیم."

ساختمان جدید ناتو
ساختمان جدید ناتو

دونالد ترمپ افزود که ناتو در آینده برای مبارزه علیه تروریزم، مشکل مهاجرت، تهدید‌های روسیه و مرز‌های جنوبی و شرقی‌اش باید تمرکز بیشتر کند.

رهبران کشور‌های عضو ناتو به آرزوی این‎که به ترمپ ثابت بسازند که موجودیت ناتو در مبارزه علیه تروریزم قابل توجیه است ساختمان جدید یک میلیارد دالری ناتو را دیروز افتتاح کردند.

در حال حاضر هفتاد درصد مصارف ناتو را ایالات متحده امریکا می‎پردازد.

کشور‌های عضو این پیمان در گذشته وعده سپرده بودند که تا سال ۲۰۲۴ دو درصد از تولید ناخالص داخلی‌شان را به مصارف دفاعی اختصاص می‎دهند.

اما تنها، بریتانیا، ایستونیا، یونان، پولند و ایالات متحده امریکا این تعهد‌شان را عملی کرده‎اند.

XS
SM
MD
LG