لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

ادعا های ضد و نقیض در مورد عاملان قتل مظاهره چیان در کابل


برخی از تنظیم کننده‌های تظاهرات روز جمعه در شهر کابل در رابطه به چگونگی تیر اندازی که سبب کشته و زخمی شدن شماری از معترضان گردید، دیدگاه‌های ضد و نقیض دارند.

احمد سعیدی یکتن از معترضان که در مظاهره روز جمعه در کابل اشتراک کرده بود روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در نتیجه فیر محافظان رئیس جمهور شماری از مظاهره کننده‌ها کشته و زخمی شدند.

آقای سعیدی می‌گوید، شماری از محافظین رئیس جمهور از قبل در ساختمان‌های نزدیک مظاهره جابجا شده بودند و فیر هم از طرف آنان صورت گرفت.

احمد سعیدی یکتن از معترضان
احمد سعیدی یکتن از معترضان

وی گفت:

" دولت یک تعداد افراد را یعنی گارد‌های رئیس جمهور را قبلاً در ساختمان‌ها جابجا کرده بود زمانی‌که ما سخنرانی می‌کردیم هیچ نوع تشنج هم نبود اما به یکبارگی گارد رئیس جمهور بطرف مردم فیر کرد و کسانی‌که در ساختمان‌ها هم بودند بالای مردم تیر اندازی کردند و آنان را به قتل رساندند."

از سوی هم جاوید کوهستانی یکتن دیگر از تنظیم کننده‌های مظاهره روز جمعه در شهر کابل می‌گوید که این تیر اندازی از سوی نیروهای امنیتی به دستور گارنیزیون کابل صورت گرفته است.

وی گفت:

" چند نفر از ساحه خارج شدند بطرف ساحه که بمب انفجار کرده بود پیش رفتند اما از طرف مسئولینِ تحت امر گارنیزیون کابل بالای شان آتش گشوده شد، مظاهره کننده‌ها را با چوب و فیر مرمی مورد خشونت قرار دادند."

این در حالیست که صدها تن از باشنده‌های کابل روز جمعه بخاطر عدالت‌خواهی برای خانواده‌های قربانیان حمله مرگبار روز چهارشنبه گذشته در چهار راهی زنبق کابل که در آن صد‌ها تن کشته و زخمی شدند دست به تظاهرات زدند.

اما بعداً این مظاهره به خشونت کشانیده شده و به اساس معلومات وزارت صحت عامه در این مظاهره چهار تن کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند.

در عین حال وزارت داخله افغانستان گفته‌است که افراد مسلح نیز در میان معترضان حضور داشتند و چند تن از معترضان و پولیس نیز زخم برداشته‌اند.

از سوی هم شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی این مسئله را رد کرد که گویا تیر اندازی از سوی محافظین رئیس جمهور صورت گرفته‌است.

آقای مرتضوی می‌گوید، این‌که تیراندازی از سوی کی‌ها صورت گرفته‌است، تحقیقات در مورد ادامه دارند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

" ما بسیار متأسف هستیم که تظاهرات دیروز به خشونت انجامید در آن ساحه گاردهای ریاست جمهوری اصلاً حضور نداشتند اما خشونت که صورت گرفته بصورت همه جانبه بررسی می‌شود که این کار از سوی پولیس صورت گرفته و یا هم شاید از سوی افراد مسلح که میان مظاهره چیان حضور داشتند."

در عین حال جنرال گل نبی احمدزی قوماندان گارنیزیون کابل شب گذشته در یک نشست خبری گفت، شماری از تظاهر کنندگان با خود اسلحه داشتند.

به گفته وی در مظاهره دیروز قانون نقض شده و به سوی نیروهای امنیتی نیز فیر صورت گرفته و شماری از آنان زخمی شده‌اند.

از سوی هم کبیر رنجبر یکتن از کارشناسان حقوقی می‌گوید، ممانعت مظاهره کننده‌ها به مسیری که تعیین شده از سوی نیروهای امنیتی و تیر اندازی به سوی آنان خلاف قانون تظاهرات می‌باشد.

اما وی تأکید دارد که تظاهرات باید مطابق قانون راه اندازی شده و از آن سوء استفاده صورت نگیرد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG