لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

شورای اقوام جنوب شرق: حکومت حمله وزیر اکبر خان را بی طرفانه، بررسی کند


شورای عالی وحدت ملی اقوام زون جنوب شرق افغانستان حمله خونین چهار شنبه گذشته در کابل را با شدید ترین الفاظ محکوم کرده و خواستار بررسی بی طرفانه این رویداد شده‎است.

این شورا از حکومت می‎خواهد تا حمله مرگبار چهار شنبه گذشته را بی طرفانه، بررسی کند.

داوود شاه نیازی رئیس این شورا روز یک شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، هیئت بررسی این رویداد باید از میان مردم انتخاب شود تا نتیجه بررسی هایش، برای همه قابل قبول باشد.

کابل
کابل

آقای نیازی گفت، نتایج بررسی‎ها در باره این رویداد باید با مردم شریک شود.

او افزود:

"از حکومت می‎خواهیم تا برای بررسی این رویداد هیئتی بی طرف را تعین کند تا بررسی‎ها را به گونه بی طرفانه و همه جانبه انجام دهد و نتیجه آن را با ملت شریک کند، هیئت بررسی باید از میان مردم انتخاب شود تا نتیجه بررسی هایش برای ملت قابل قبول باشد."

مقامات افغان می‎گویند که روز چهار شنبه گذشته در حمله موتر بمب در کابل حدود ۹۰ تن کشته و بیش از ۴۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

به دنبال این حمله، روز جمعه شماری از باشنده‎های کابل دست به تظاهرات زدند که به خشونت انجامید و در آن نیز شماری از تظاهر کنندگان کشته و زخمی شدند.

در اعلامیه شورای عالی وحدت ملی اقوام زون جنوب شرق افغانستان آمده‎است که تمام شهروندان بر اساس قانون اساسی حق دارند تا اعتراضات و خواست‎های مدنی شان را بلند کنند اما به گفته این شورا، حکومت باید اجازه خشونت را به هیچ کس ندهد.

در اعلامیه این شورا از اشتراک کنندگان کنفرانس پروسه کابل خواسته شده‎است تا به وضعیت جاری غم انگیز افغان‎ها نقطه پایان بگدارند.

اعلامیه همچنان می‎افزاید، حکومت افغانستان از نهادهای جهانی به خصوص کشورهای که با افغانستان قرار داد امنیتی دارند، بخواهد تا برای جلوگیری از رویدادهای تروریستی در افغانستان دست به کار شوند.

پیش از این سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان گفته‎است که بزودی میان کابل و واشنگتن در مورد قرار داد امنیتی و دفاعی صورت گرفته گفتگوهای لازم آغاز می‎شود.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید،برای بررسی حمله روز چهار شنبه هیئت حقیقت یاب تعین شده و بررسی‎های شان را آغاز کرده‎اند.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور درصحبت با رادیو آزادی گفت، نتیجه بررسی‎ها در زمان معین آن با مردم شریک خواهد شد.

اعتراض مردم
اعتراض مردم

او افزود:

"در پیوند به حمله روز چهار شنبه رئیس جمهور جلسه عاجل برگزار کرد و هیئت حقیقت یاب را تعین کرد که در حال حاضر بررسی‎ها ادامه دارد و همچنان رئیس جمهور تاکید کرده تا هرچی زودتر نتیجه آن را تکمیل کنند."

آقای آزاد اضافه می‎کند، هر زمانی که بررسی‎ها در این باره تکمیل شود، بدون شک نتیجه آن با مردم شریک خواهد شد.

شورای عالی وحدت ملی اقوام زون جنوب شرق افغانستان تاکید بر این دارد، اگر حکومت به خواست‎های آنان توجه نکند ناگزیر اند برای دفاع از مردم اقدام کنند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG