لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

نیاز به کار اما معتاد نمودن افغان‎ها به مواد مخدر از سوی اربابان ایرانی


نیاز به کار اما معتاد نمودن افغان‎ها به مواد مخدر از سوی اربابان ایرانی.

این قصه یی دردناک یک جوان افغان است که از سوی اربابان ایرانی‎اش به مواد مخدر آغشته شده‎است.

مومن جوان افغان است که دو سال در به منطقه شاه عبدالعظیم شهر یزد به کارگری رفته بود اما از سوی ارباب ایرانی اش به مواد مخدر معتاد شد.

او می‎گوید که ارباب ایرانی اش همیشه به او توصیه استعمال مواد مخدر می‎کرد و برایش میگفت که این مواد ترا تندرست نگهمیدارد.

مومن که لباس چرگ آلود و تن در خاک دارد با نگاه مظلومانه می‎گوید که اربابان ایرانی او را بدبخت نموده‎است و فعلا از تمام خانه و خانواده خود دور شده‎است.

معتادین افغان
معتادین افغان

او افزود:

"برایم گفت بیا تریاک استفاده کن، من نکشیدم گفتم تاوان نکند، برایم گفت به یک بار چیز نمی‎شود، همین ارباب برایم گفت، روز دیگرش خودم آمدم گفتم پایم درد می‎کند باز برایم تریاک داد و این ادامه داشت تا معتاد شدم."

مومن می‎افزاید که اربابان ایرانی برای سرعت کار و همچنان غلام نمودن افغان‎ها برای شان مواد مخدر می‎داد و آن‎ها را معتاد می‎نمود تا از این طریق بتواند از این جوانان به گونه خوبی استفاده جویی نمایید.

این تنها مومن نیست که از سوی اربابان ایرانی به مواد مخدر آغشته شده‎است بلکه جوانان دیگر هم هستند که شکار اربابان ایرانی شده‎اند.

نور احمد یک تن از جوانان دیگر است که در ایران از سوی چند ارباب ایرانی به مواد مخدر آغشته شده‎است.

او می‎گوید که سه سال قبل در ایران به این سرنوشت بد از سوی اربابان ایرانی مبتلا شد و تمام پول هایش را نیز اربابان ایرانی با خود برده‎است.

او افزود:

"حاجی ارسال، مادوپور، این چنین نام داشتند، در منطقه دشت زحمت کشان کرمان چنین ارباب ها زیاد اند.

تا حال پول خودم و برادرم نزد اش باقی مانده، پولی که حق ما بود نتوانستیم بگیریم."

در همین حال فعالان مدنی ولایت فراه را نیز معتاد نمودن افغان‎ها از سوی اربابان ایرانی شان نگران نموده‎اند.

ابراهیم محمدی یک تن از فعالان مدنی ولایت فراه می‎گوید که اکثر از جوانان افغان در ایران به گونه ی جبری از سوی اربابان ایرانی معتاد به مواد مخدر می‎شوند تا از سوی غلام و برده آن‎ها شود و از طرف دیگر بار دوش جامعه افغانی نیز گردد

معتادین افغان
معتادین افغان

محمدی افزود:

" این‎ها جوان‎های هستند که در کشور ایران مهاجر شدند و در آن‎جا ایرانی‎ها کارهای شاقه را بالای شان انجام می‎داند، ارباب‎های ایرانی به شکل غلام از آن‎ها استفاده می‎کرد و زمانی‎که از کار خسته می‎شدند مواد مخدر را برای شان پشنهاد می‎کردند، این کار را تا زمانی تکرار کردند که جوان‎های افغان به مواد مخدر معتاد شدند."

از سوی دیگر مسئولان صحی فراه نیز تائید می‎کنند که بیش از ۹۰ فیصد افراد معتاد که در این ولایت وجود دارند در کشور ایران از سوی اربابان ایرانی شان معتاد به مواد مخدر شده‎اند.

عبدالجبار شایق رئیس صحت عامه ولایت فراه می‎گوید که طبق بررسی آن‎ها یکی از عوامل عمده اعتیاد بین جوانان افغان، معتاد نمودن افغان‎ها از سوی اربابان ایرانی شان می‎باشد.

شایق افزود:

" نظر به ارقام معتادین تداوی شده در شفاخانه‎های ما بیشتر از ۹۰ در صد آن‎ها در کشور ایران معتاد شده‎اند و بعد از معتاد شدند به افغانستان میایند و اینجا باردوش جامعه می‎شوند."

کار شناسان مربوطه می‎گویند اگر در داخل کشور برای افغان‎ها زمینه کار مساعد شود دیگر نیازی نیست که جوانان مانند مومن از سوی اربابان ایرانی به گونه ی جبری معتاد به مواد مخدر شوند.

مومن ۲۵ ساله که فعلا همه زندگی خود را از دست داده است امیدوار است که برای جوانان دیگر در داخل کشور زمینه کار مساعد شود تا دیگر کسی مجبور نباشد زیر دست ایرانی کار نموده و از سوی او معتاد به مواد مخدر شود.

گزارش: احمد شاه فطرت

XS
SM
MD
LG