لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

بیماری ایدز میان ۳۰ هزار زندانی افغان در حال گسترش است


وزارت صحت عامه افغانستان تفاهم‌نامه مشترک همکاری را به‌خاطر جلوگیری و تداوی محبوسین مصاب به «اچ. آی. وی ایدز» و بیماری توبرکلوز در محابس کشور با وزارت امور داخله امضا کرد.

وزارت صحت عامه میگوید که اخیراً شمار زندانیان مصاب به بیماریهای «اچ. آی. وی ایدز» و توبرکلوز در زندانهای کشور افزایش یافتهاست.

مسئولان این وزارت روز دوشنبه در نشستی که به همین مناسبت برگزار شده بود ابراز امیدواری کردند که وزارت داخله سهولتها را برای تداوی بیماران در زندانها فراهم سازد.

احمد جان نعیم معین وزارت صحت عامۀ افغانستان در این نشست ابراز امیدواری کرد که پلان ترتیب شده برای تداوی بیماران به همکاری وزارت داخله به صورت درست آن تطبیق گردد.

یک زندان افغانستان
یک زندان افغانستان

وی افزود:

"کسانیکه به رضایت خود میخواهد که تست شوند برای «اچ. آی. وی ایدز» این خدمات انجام میشود در کنارآن آگاهی برای محبوسین و در ضمن یک تعداد کسانیکه معتاد به مواد مخدر اند و خصوصاً از مواد مخدر زرقی استفاده میکنند، سرنج برایشان توزیع خواهد شد."

بر اساس معلومات مسئولان وزارت صحت عامه در کشور در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار تن در زندانهای مرکز و ولایات کشور زندانی استند و یروس «اچ. آی. وی ایدز» به شدت در بین آنها در حال گسترش است.

به‌گفته مسئولان این وزارت، بر اساس سروی انجام شده واقعات «اچ. آی. وی ایدز» در کابل ۵ واقعه و در هرات ۸ واقعه شناسایی شدهاست و هرگاه برای جلوگیری از آن برنامههای عاجل صحی تطبیق نگردد، این واقعات در بین جامعه انتشار بیشتر خواهد کرد.

نقیب‌الله همدرد رئیس مرکز کنترول ایدز وزارت صحت عامه گفت در کنار «اچ. آی. وی ایدز» سل یا توبرکلوز نیز بیماری دیگریست که از طریق افراد معتاد به مواد مخدر انتشار یافته و میتواند خطر جدی را متوجه زندانیان و افراد دیگر در جامعه سازد.

مسعود احمد عزیزی معین پالیسی وزارت داخله افغانستان درین نشست تعهد کرد که در قسمت تطبیق پلان وزارت صحت عامه درین خصوص همکاری لازم میکنند.

او افزود:

"برای جلوگیری این امراض این یک برنامه بسیار خوب است، امید ما اینست که ما هم همکاری میکنیم تا بتوانیم این بودجه و امکانات که در دست ماست به شکل درست آن مصرف شود و مردم نتیجه و مفاد آن را ببینند."

مسئولان وزارت صحت عامه افغانستان میگویند که تا کنون ۲۲۲۶ واقعه «اچ. آی. وی ایدز» در افغانستان ثبت شدهاند، اما به‌گفته آنان مؤسسات صحی جهان این رقم را به ۶۷۰۰ واقعه نشان دادهاند.

مسئولان وزارت صحت عامه میگویند در نظر دارند که پروگرام آغاز شده درین خصوص را تا سال ۲۰۳۰ میلادی به صورت جدی تطبیق کرده و ابراز امیدواری میکند که جلو انتشار «اچ. آی. وی ایدز» را به ‌صورت کامل آن در کشور بگیرد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG