لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۰

هشدار نی به رسانه‌ها! "مسایل قومی و مذهبی نباید دامن زده شوند"


اداره حمایت از رسانه‌های آزادی افغانستان یا نی می‌گوید، پس از این اگر رسانه‌های خبری و خبرنگاران در گزارش‌های شان مسایل مذهبی و قومی را دامن بزنند با آنان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

مجیب خلوتگر رئیس این اداره روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت، در این اواخر در افغانستان بیشتر مسایل قومی و مذهبی دامن زده می‌شود و باید از آن جلوگیری شود.

مجیب خلوتگر رئیس نی
مجیب خلوتگر رئیس نی

وی افزود:

" کار رسانه‌ها در راستای ملت سازی هماهنگی و انسجام مردم است نه به نحوی پرداختن به واگرایی در میان مردم."

این سخنان در حالی مطرح می‌گردند که در این اواخر برخی از بزرگان قومی، نهاد‌های مدنی و برخی رسانه‌ها متهم با دامن زدن مسایل قومی و مذهبی هستند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ هم با ارسال اعلامیۀ به رسانه‌ها از آنان خواسته است تا از نشر گزارش‌ها و برنامه‌های که سبب نفاق افگنی در کشور می‌گردد، خودداری کنند در غیر آن با آنان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

رسانه‌ها در افغانستان باید مطابق قانون رسانه‌ها و منافع ملی نشرات داشته باشند.

در عین حال برخی از خبرنگاران افغان می‌گویند، شماری از مسئولان رسانه‌ها خبرنگاران را تشویق می‌نمایند تا در گزارش‌های شان چنین مسایل را جا دهند.

سلیم تلاش و عبدالرحیم عاصم دو تن از خبرنگاران می‌گویند:

"متأسفانه در این اواخر برخی رسانه‌های هستند که مسئولان آن رسانه‌ها خبرنگاران را وادار می‌سازند که گزارش را قسمی بنویسند که مسایل قومی و مذهبی در آن دامن زده شود."

"البته در برخی مواقع خبرهای داغ که در افغانستان رخ می‌دهد و در آن منافع ملی صدمه می‌بیند در برخی رسانه‌ها مدیران آنان دستور می‌دهند تا جانبدارانه گزارش را تهیه و نشر نمایند."

گزارشات می‌رسانند که برخی از رسانه‌های خصوصی به خواست کشور‌های دیگر مسایل قومی و مذهبی را در گزارش‌های‌شان به نشر می‌رسانند.

اما تاکنون این ادعا ها ثابت نگردیده و هم وزارت اطلاعات و فرهنک و کمیسیون بررسی از تخطی رسانه‌ها در مورد اقدام ننموده‌اند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG