لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

م.م: حدود ۵ هزار ماین پاک در افغانستان وظایف شان را از دست داده‌اند


دفتر خدمات ماین پاکی ملل متحد می‎گوید، کاهش چشمگیری در بودجه ماین پاکی افغانستان باعث شده‎است تا هزارها ماین پاک افغان وظایف شان را از دست دهند و شمار پروژه‎های ماین پاکی نیز در کشور کاهش یابد.

محمد وکیل جمشیدی معاون دفتر خدمات ماین پاکی ملل متحد یا UNMACA به رادیو آزادی گفت، در سه سال گذشته حدود ۵۰ درصد کمک‎های مالی کشورهای کمک کننده در عرصه ماین پاکی کاهش یافته‎است.

ماین پاکان افغان
ماین پاکان افغان

جمشیدی افزود:

"در سه سال گذشته متاسفانه پولی‎را که در عرصه ماین پاکی در افغانستان نیاز بود بدست نیاوردیم تنها حدود ۵۰ درصد آن کمک گردید و این باعث شد که حدود پنج هزار ماین پاک وظایف شان را از دست دادند و تعداد پروژه‎های ماین پاکی نیز کاهش یافت. "

آقای جمشیدی دلیل عمده کاهش در بودجه ماین پاکی افغانستان را بیرون شدن اکثر نیروهای خارجی در ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان خوانده گفت، با خروج شمار زیاد نیروهای امریکایی و ناتو کشورهای کمک کننده دیگر به تمویل پروژه‎های ماین پاکی ادامه ندادند.

دفتر خدمات ماین پاکی سازمان ملل متحد می‎گوید، در سال ۲۰۱۶ بیش از دو هزار نفر در انفجار ماین‎‎های کنار سرک در افغانستان کشته و زخمی شده‎ اند.

حکومت افغانستان در ۲۰۱۳ میلادی پلان ده ساله را برای جامعه جهانی ارائه کرد که بر اساس آن افغانستان تا ۲۰۲۳ میلادی عاری از ماین‎ها خواهد بود.

ملل متحد: خطر ماین‎های کنار سرک بیشتر در جنوب و جنوب شرق افغانستان موجود است.
ملل متحد: خطر ماین‎های کنار سرک بیشتر در جنوب و جنوب شرق افغانستان موجود است.

اما به گفتهء معاون دفتر خدمات ماین پاکی سازمان ملل متحد، از ۳۴ ولایت افغانستان، ۳۳ ولایت با مشکل ماین مواجه‎اند.

به گفتهء محمد وکیل جمشیدی با آنکه در حال حاضر ۷۸ درصد خاک افغانستان از وجود ماین‎های جاسازی شده از دوران شوروی سابق پاکسازی شده‎اند اما با آن هم افغانستان یکی متاثر ترین کشوریست که با خطرات انفجار ماین‎ها روبه روست.

آقای جمشیدی در رابطه با ساحاتی‎که هنوز هم ماین فرش اند گفت:

"از نگاه مساحت در افغانستان در حدود ۵۳۹ کیلومتر مربع در یک هزار و ۵۸۹ قریه و ۲۵۲ ولسوالی که در کل سه هزار ۶۵۹ ساحه است، مشکل ماین وجود دارد."

به اساس معلومات دفتر خدمات ماین پاکی سازمان ملل متحد، خطر انفجار ماین‎های کنار سرک بیشتر در جنوب و جنوب شرق افغانستان موجود است.

به گفته این دفتر، افغانستان تنها با خطر انفجار ماین‎های جاسازی شده دوران شوروی سابق روبرو نبوده بلکه پس از ۲۰۰۱ میلای مخالفین مسلح دولت نیز نقاط مختلف کشور را ماین فرش کرده‎اند.

XS
SM
MD
LG