لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

وزارت دفاع افغانستان در تلاش جلب همکاری بیشتر ناتو در نشست بروکسل است


وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، تلاش می‎ورزد که همکاری‎های بیشتر کشورهای عضو ناتو را در کنفرانس بروکسل برای تجهیز نیروهای امنیتی به دست آورد.

این وزارت نشست بروکسل را به‌خاطر بدست آوردن کمک‎های اعضای ناتو در بخش تجهیز نیروهای امنیتی افغان فرصت مهم می‎خواند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که تجهیز نیروهای امنیتی افغان، اصلاحات در سکتور دفاعی و مبارزه با فساد موضوعات اساسی در طرح افغانستان است که از سوی سرپرست وزارت دفاع با اعضای ناتو شریک می‎گردد.

رادمنش گفت، سرپرست این وزارت طرحی را به منظور تجهیز این نیروها در کنفرانس بروکسل با اعضای ناتو شریک می‎سازد که روی آن از دیر زمانی کار شده‎است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت
محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت

این‎که در این طرح بیشتر روی چه موضوعاتی تأکید شده‎است و تا چه پیمانه می‎تواند اعضای ناتو را در کنفرانس بروکسل به ادامه کمک‎های نظامی به افغانستان قانع سازد رادمنش می‎گوید:

"پلان چهار ساله‌یی که ما روی آن با موفقیت کار کرده بودیم، در آن بیشتر به مبارزه با فساد اداری، تجهیز و تمویل نیروهای اردوی ملی، جابه‌جایی کادرهای حرفه‌یی در اردوی افغانستان و تقویه بخش کشف و استخبارات تمرکز شده‎است."

نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه در شهر بروکسل کشور بلجیم برگزار و برای سه روز ادامه خواهد داشت.

هرچند این بار نخست نیست که در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو، اوضاع افغانستان از بحث‎های اساسی این نشست خواهد بود، اما دیده می‎شود که این‌بار افغانستان بیشتر از گذشته برای وارد کردن فشار بر پاکستان از سوی اعضای ناتو تلاش می‎ورزد.

ناتو در حال حاضر ۱۳ هزار نیرو در افغانستان دارد که مصروف آموزش و مشوره‌دهی برای نظامیان افغان اند.

با این همه، در کنفرانس وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۱۶ میلادی امریکا و هم پیمانان ناتو عهد کردند که به کمک‌هایشان تا سال ۲۰۲۰ میلادی برای نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهند داد.

اما در حال حاضر حکومت افغانستان انتظار دارد که با در نظرداشت اوضاع کنونی، جامعه جهانی به‌خصوص ناتو به نیروهای امنیتی افغان بیشتر توجه کنند.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

شماری از از تحلیلگران سیاسی هرچند تجهیز نیروهای امنیتی را مهم می‎خوانند، اما می‎گویند برای ثبات و امنیت در کشور باید در کنفرانس بروکسل بیشتر به نابودی پناهگاه‎های امن تروریستان توجه شود.

ناصر شفیق یکی از این تحلیگران گفت:

"تجهیز نیروهای امنیتی افغان یک نیاز است، اما این نیز ضروری است که بر جایی فشار وارد گردد که جنگ از آن‎جا رهبری می‎گردد."

شفیق می‎گوید، حکومت افغانستان باید در کنار تأکید بر تجهیز نیروهای امنیتی و فشار بر پاکستان در کنفرانس بروکسل، انگیزه‎های ادامه جنگ را در کشور از میان بردارد.

کنفرانس وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در حالی برگزار می‎گردد که شماری از جنرالان امریکایی با مقام‌های افغان، مصروف آوردن تغییرات در استراتژی موجود امریکا که هدف آن مهار جنگ در افغانستان گفته شده، هستند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG