لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

وزارت خارجه: بیشتر به کارهای قونسلی و انکشافی توجه کرده‎ایم


وزارت خارجه افغانستان می‎گوید که در سال روان مالی بیشتر به کارهای قونسلی و انکشافی توجه کرده‎اند.

این وزارت افغانستان می‎گوید که در شش ماه سال روان مالی نسبت به سال گذشته بودجه زیاد را مصرف کرده‎اند.

نصیر احمد اندیشه معین مالی و اداری این وزارت روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که توزیع پاسپورت به افغان‎های مقیم کشورهای خارجی، انکشاف نماینده‎گی‎های سیاسی، دیجیتل‌سازی آرشیف، تکنالوژی و دیپلوماسی و موارد دیگر شامل این فعالیت‎ها بوده‎اند.

اندیشه: در بخش تکنالوژی وزارت پیشرفت داشتیم.
اندیشه: در بخش تکنالوژی وزارت پیشرفت داشتیم.

او افزود:

"ما در بخش تکنالوژی وزارت پیشرفت داشتیم، در بخش ایجاد و انکشاف انستتیوت دیپلوماسی دستاورد داشتیم، در قسمت توزیع پاسپورت‎ها در سراسر کشور خصوصاً در حوزه‎های که افغان‎ها زیاد اند."

این اظهارات در نشستی به مناسبت ارائه دستاوردهای سال مالی ۱۳۹۶ بیان شدند.

اندیشه همچنان گفت که تا پایان سال آینده مشکل مهاجرین و پاسپورت کارگران افغان در خارج حل خواهد شد.

پیش از این شماری از اعضای شورای ملی و افغان‎های مقیم خارج از وزارت خارجه افغانستان انتقاد کرده و گفته‌اند که از آنان نماینده‎گی درست نکرده‎است.

شماری از آگاهان امور این‌گونه راپوردهی حکومت را نمایشی می‎داند و می‎گوید وزارت خارجه در انجام مسئولیت‌هایش ناکام بوده‎است.

عبدالباقی امین رئیس مرکز استراتژیک و مطالعات منطقوی به رادیو آزادی گفت که وزارت خارجه از دونیم سال بدین‌سو با ضعف مدیریت و کمبود ظرفیت مواجه است.

پاسپورت افغانستان بدست یک شهروند افغان
پاسپورت افغانستان بدست یک شهروند افغان

او افزود:

"ما در سیاست خارجی خود مشکلاتی متعدد داریم این‎که سیاست خارجی ما را کی تدوین می‎کند وزارت ما هنوز نمی‎داند، من فکر می‎کنم که در این وزارت کمبود ظرفیت مشکل جدی است، این‌جا اکثر کسانیکه می‎آیند ظرفیت دیپلوماتیک ندارند، آنان بر اساس واسطه و از راه‎های دیگر می‎آیند که این مسئله به کارکرد وزارت خارجه آسیب رسانیده‎است."

به‌گفته امین در وزارت خارجه کار به اهل آن سپرده نشده و وزارت در فساد آغشته‎است.

آقای امین در حالی از ضعف مدیریت در وزارت خارجه سخن می‎زند که وزیر امور خارجه از سوی ولسی جرگه سلب صلاحیت شد و اکنون صلاح‌الدین ربانی یکی از اعضای برجسته ائتلاف منتقد حکومت است موضوعی‎که در داخل واکنش‎ها را نیز علیه صلاح‌الدین ربانی برانگیخته‎است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG