لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

آیا افغانستان در ۲۰۱۶ برای جلب کمک‌های خارجی مؤفق بوده‌است؟


افغانستان از دیر زمان با اشتراک‌اش در نشست‎های بین‌المللی همواره تلاش ورزیده تا مشکلات داخلی، چالش‎های منطقه‌یی و جهانی را از این طریق، به گوش جهانیان برساند.

شماری از آگاهان روابط بین‌المللی باورمند اند که حکومت افغانستان توانسته با اشتراک در نشست‎های بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ میلادی به طور لازم حمایت مالی جامعه جهانی را جلب کند.

آنان می‎گویند که حکومت وحدت ملی این‌بار پا را فراتر گذاشت و به‌عنوان یک کشور قربانی مشکلات افغان‎ها را در حوزه امنیت و اقتصاد به صورت مستقیم بازگو کرد.

انتظار خادم یکی از آگاهان روابط بین‌المللی در صحبت با رادیو آزادی با اشاره به نشست‎های وارسا و بروکسل گفت سران حکومت وحدت ملی توانستند با اشتراک در نشست‎های بین‌المللی مؤفق بدرآیند.

اما وی تأکید کرد که نیاز است تا حکومت نسبت به عملکرد اش در بخش مصارف کمک‎های مالی جامعه جهانی تجدید نظر کند.

خادم: سران حکومت وحدت ملی توانستند با اشتراک در نشست‎های بین‌المللی مؤفق بدرآیند.
خادم: سران حکومت وحدت ملی توانستند با اشتراک در نشست‎های بین‌المللی مؤفق بدرآیند.

او افزود:

"از لحاظ دیپلوماسی آنان توانستند مسئولیت خود را ادا کرده و کمک‎های جامعه جهانی را جلب کنند، اما در بخش مصارف آن در افغانستان، تا زمانی‎که حکومت نتواند روی کارکردهایش تجدید نظر کرده و اصلاحات ایجاد کند من مطمئن نیستم که کمک‎های جهانی به شکل مؤثر مصرف شده و روی زندگی مردم تأثیر مثبت داشته باشد."

آنگونه که انتظار می‎رفت افغانستان توانست حمایت لازم جامعه جهانی را بدست آورد و در نشست بروکسل پانزده اعشاریه دو میلیارد دالر تعهد کمک جامعه جهانی را جلب کند.

همچنان در نشست وارسا نزدیک به پانزده میلیارد دالر تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعهد کمک صورت گرفت.

قرار است این پول‎ها در بخش‎های زیربنایی، حکومتداری خوب، تقویت نیروهای امنیتی و پروژه‎های مختلف مصرف شود.

شماری از اعضای ولسی جرگه تأکید می‎کنند که حکومت باید تلاش کند تا از این پول‎ها به‌گونه درست آن استفاده کند.

غفاری: امیدوار هستم حکومت از این کمک‎ها در سال‎های پیشرو به وجه حسن استفاده کند.
غفاری: امیدوار هستم حکومت از این کمک‎ها در سال‎های پیشرو به وجه حسن استفاده کند.

نعمت‌الله غفاری معاون دوم این جرگه به رادیو آزادی گفت مصرف مناسب این پول‎ها می‎تواند در زندگی مردم تأثیر مثبت رونما سازد.

او افزود:

"یکی مرحله جلب کمک‌هاست و یکی مرحله مصرف و استفاده از این کمک‌ها، امیدوار هستم حکومت از این کمک‎ها در سال‎های پیشرو به وجه حسن برای بهبود اوضاع امنیتی و توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و بخش‎های دیگر استفاده کند."

حکومت افغانستان در مقابل کمک‎های جامعه جهانی تعهد کرده که اصلاحات لازم را به میان میآورد، با فساد اداری مبارزه می‎کند، شفافیت و حسابدهی را افزایش داده و ابتکارات لازم را برای توسعه اقتصادی روی دست می‎گیرد.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی پس از برگزاری نشست‎های بروکسل و وارسا روی حسابدهی شفاف تأکید کرده گفت بجا کردن این تعهدات مربوط جامعه جهانی نه بلکه مربوط به افغان‌هاست.

وزیر مالیه افغانستان می‎گوید به هدف مصرف مناسب کمک‎های جامعه جهانی با این کشور، برنامه‎های روی دست گرفته شده‎است.

حکیمی: در نشست وارسا که در آن نزدیک به پانزده میلیارد تعهد کمک صورت گرفت که برای تطبیق آن یک میکانیزم ساخته شد.
حکیمی: در نشست وارسا که در آن نزدیک به پانزده میلیارد تعهد کمک صورت گرفت که برای تطبیق آن یک میکانیزم ساخته شد.

اکلیل حکیمی در نشست استماعیه ولسی جرگه چنین گفت:

"فیصله شد که هفته‌وار، یک گروپ کاری روی تمامی تعهدات که در نشست بروکسل انجام شده، کار کنند همچنان در نشست وارسا که در آن نزدیک به پانزده میلیارد تعهد کمک صورت گرفت که برای تطبیق آن یک میکانیزم ساخته شده و به‌گونه مشترک از سوی وزارت مالیه و سفرا سایر کشورها در این مورد کار می‎کند."

در عین حال وزارت خارجه افغانستان می‎گوید در سال که گذشت توانسته مؤفقانه عمل کند.

نصیر اندیشه معین اداری این وزارت در نشست استماعیه ولسی جرگه گفت آنان در این مدت چهل و یک پلان را تحت هجده هدف طرح‌ریزی کرده‎اند.

آقای اندیشه می‌گوید:

"وزارت امور خارجه در سال ۱۳۹۵ چهل و یک پلان را تحت هجده هدف، پلان‌گذاری کرده‌بود از این جمله امضای توافق‌نامه ستراتیژیک با اتحادیه اروپا و کشور کروشیا، برگزاری جلسه قلب آسیا، برگزاری نشست‎های گروه بین‌المللی تماس، شرکت در کنفرانس کشورهای اسلامی، از موارد مهم آن است."

با آنکه حکومت وحدت ملی گام‎های را در راه تطبیق وعده‎هایش برداشته‎است، اما برخی از آگاهان می‎گویند، تعهدات حکومت با جامعه جهانی به‌گونه کامل اجرا نشده‎است.

گفته می‌شود میلیون‌ها دالر کمک خارجی در افغانستان حیف و میل شده‌است.
گفته می‌شود میلیون‌ها دالر کمک خارجی در افغانستان حیف و میل شده‌است.

به گفته آنان با وجود میلیاردها دالر کمک جامعه جهانی در یک و نیم دهه گذشته با افغانستان، این کشور نتوانست یک ستراتیژی اثر گذار و دقیق را برای مبارزه با فساد اداری و مواد مخدر طرح‌ریزی کند.

افغانستان از فاسدترین کشورهای جهان شناخته شد و از لحاظ کشت کوکنار و تولید مواد مخدر هم در صدر فهرست جهانی قرار دارد.

نیلاب مبارز متخصص اداره عامه و سخنگوی اسبق دفتر هیئت سازمان ملل‌متحد در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت تا زمانی‌که با فساد اداری در افغانستان مبارزه جدی صورت نگیرد، کمک‎های انجام شده با این کشور سودی نخواهد داشت.

او افزود:

"موضوع بسیار مهم در این‌جا مسئله فساد است، متأسفانه هنوز هم فساد اداری در افغانستان بشکل گسترده وجود دارد، بدون کنترول فساد و نشان دادن نتیجه، جامعه بین‌المللی هم دلسرد خواهد شد و مردم هم اعتماد شان را از دست خواهند داد."

اما با این همه دیده می‎شود که جامعه جهانی با تجدید حمایت و کمک، زمینه را برای حکومت وحدت ملی بیشتر مساعد ساخته تا دولتمردان افغانستان بتوانند در سایه این حمایت‎ها در وضعیت فعلی تغییر ایجاد کنند.

غنی در سخنرانی نشست بروکسل
غنی در سخنرانی نشست بروکسل

از سوی هم برخی از اعضای جامعه مدنی می‎گویند تعقیب و پیگیری تعهدات جامعه جهانی می‎تواند نتیجه ملموسی را بدنبال داشته باشد.

سمیرا حمیدی یکی از فعالان مدنی و رئیس هیئت مدیره شبکه زنان افغان در صحبت با رادیو آزادی در مورد چنین گفت:

"کنفرانس‎های قبلی که در باره افغانستان بوده، در آن تعهد صورت گرفته تعقیب و پیگیری کمتر بوده، آنچه را که جامعه جهانی پیش از کنفرانس بروکسل تأکید کرد همین بود که باید تعهداتی که صورت می‎گیرد باید جداً پیگیری شود و این خود یک پیش زمینه بود برای این که دولت را برای داشتن یک پلان تعقیبی مجبور بسازد."

هاشمی: نیاز است تا برای جلب اعتماد بیشتر، حکومت افغانستان تعهدات اش در برابر جامعه جهانی را، در عمل ثابت سازد.
هاشمی: نیاز است تا برای جلب اعتماد بیشتر، حکومت افغانستان تعهدات اش در برابر جامعه جهانی را، در عمل ثابت سازد.

در این میان شماری از آگاهان مسایل حقوقی می‎گویند فضای بهتر همکاری میان جامعه جهانی و حکومت افغانستان شکل گرفته‎است.

طاهر هاشمی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت نیاز است تا برای جلب اعتماد بیشتر، حکومت افغانستان تعهدات‌اش در برابر جامعه جهانی را، در عمل ثابت سازد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG