لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

مک‌مستر: آتش بس در جنوبغرب سوریه نافذ گردید


اچ. آر. مک‌مستر مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا
اچ. آر. مک‌مستر مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا

اچ. آر. مک‌مستر مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا روز شنبه هشتم جولای گفت، سر ساعت ۱۲ فردا به وقت محلی، آتش بس در جنوبغرب سوریه نافذ خواهد شد.

آتش بس ولایت‌های درعا، سویدا و قنیطره را در جنوبغرب سوریه در امتداد سرحدات با اردن احتوا خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا این حرکت را یک گام خیلی مهم بسوی صلح احتمالی در سرتاسر سوریه خوانده‌است.

مک‌مستر گفته است، آتش بس یک اولویت برای ادارۀ رئیس جمهور دونالد ترمپ به شمار می‌آید که توسط پیشرفت‌ها تشویق شده که در زمینه رسیدن به این توافق صورت گرفته‌است.

به گفته اچ. آر. مک‌مستر، ایالات متحد‌ۀ امریکا به شکست گروه موسوم به دولت اسلامی، مساعدت به ختم بحران در سوریه، کاهش رنج مردم و فراهم آوری شرایط برای بازگشت دوبارۀ آن‌ها به مناطق اصلی و خانه‌ های شان متعهد است.

مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا توافق در مورد آتش بس را یک گام مهم برای رسیدن به این اهداف خوانده‌است.

  • در مورد این آتش بس در کجا توافق شد و کدام جوانب در آن دخیل اند؟

تصمیم در مورد آتش بس در مناطق جنوبغربی سوریه در اجلاس سران کشورهای گروه جی ۲۰ در شهر هامبورگ جرمنی به تاریخ هفتم جولای اعلان شد و کشورهای ایالات متحدۀ امریکا، روسیه و اردن در آن دخیل اند.

سئرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته‌است که پولیس نظامی روسیه در همکاری با امریکایی‌ها و اردنی‌ها از این آتش بس نظارت خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز شنبه هشتم جولای در یک کنفرانس خبری در شهر هامبورگ در جرمنی گفت، آتش بس نتیجۀ آنست که ایالات متحده امریکا موقف‌اش را تغییر داده، در مورد وضعیت در آنجا عملگرا تر شده‌است.

رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا گفته است این توافق‌نامه، نخستین نشانۀ آنست که روسیه و امریکا می‌توانند بطور مشترک در سوریه کار کنند.

سازمان نظارت از حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است یک روز قبل از انفاذ آتش بس گفته‌است، مناطقی را که آتش بس احتوا خواهد کرد نسبتاً آرام بوده به استثنای دو قریه که بطور پراکنده مورد آتشباری توپچی نیروهای حکومت سوریه قرار دارند.

جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد و تا اکنون حدود ۳۱۰ هزار تن در نتیجه آن کشته و میلیون‌ها تن دیگر از مناطق اصلی‌شان بی‌جا شده‌اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG