لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

رئیس ریاست محابس: ۱۲ تا ۱۵ فیصد زندانیان معتاد به مواد مخدر اند


ریاست محابس وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید، بین ۱۲ تا ۱۵ فیصد زندانیان موجود در زندان‌های این‌کشور به مواد مخدر معتاد اند.

در کنار افراد و گروه ها، شماری از معتادین نیز در جرایم خورد و بزرگ در افغانستان دست دارند.

همان گونه که در مقایسه به شهرهای دیگر در کابل تعداد معتادین مواد مخدر نیز بیشتر است، از همین رو جرایم مربوط به معتادین مواد مخدر نیز در آن زیاد است.

عبدالحکیم کوهستانی رئیس عمومی محابس وزارت امور داخله به روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، در کنار دست داشتن معتادین مواد مخدر در سرقت، قتل و جرایم دیگر جنایی، شماری از گروه‌های تروریستی نیز از آنان در فعالیت های تروریستی شان کار می گیرند.

به گفته آقای کوهستانی، تنها در زندان پلچرخی کابل بیش از شش صد تن متعاد به مواد مخدر زندانی اند.

وی گفت:

" به اساس تحقیقات انجام شده میان ۱۲ تا ۱۵ فیصد کسانی که به زندان ها آورده می شوند معتاد به مواد مخدر اند و بالای برخی از آنان حکم نیز صادر شده است،. این وضعیت یعنی اعتیاد به مواد مخدر سبب شده است که آنان دست به جرایم بزنند."

پیش از این وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نیز گفته بود که استعمال مواد مخدر یکی از دلایل افزایش جرایم در کشور می‌باشد.

شماری از مقام های این وزارت هر چند در رابطه به افزایش شمار معتادین مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند، اما می‌گویند که آنان نیز در هماهنگی با وزارت صحت عامه تلاش‌ها برای تداوی معتادین را سرعت بخشیده‌اند.

به گفته مقام ها در مقایسه به شهرهای دیگر کشور، تعداد معتادین در کابل بیشتر است که مردم را با مشکلات زیادی روبرو کرده‌اند.

باشندگان شهر کابل می‌گویند که معتادین مواد مخدر در روز روشن وسایل را از خانه ها و دکان‌ها می‌دزدند و برخی مردم را با چاقو و سوزن پیچکاری نیز هدف قرارداده‌اند:

"من یک دکاندار پل سوخته استم، همیش از پودری ها به تکلیف استم، هیچ روزی نیست که از دکان من یک چیزی دزدی نشود."

" در یک ماه گذشته دو بایسکل من گم شده است. هر آن چیزی که به دست شان بیاید پودریان آن را دزدی می‌کنند."

" معتادین مواد مخدر پولی را که از طریق دزدی به دست می‌آورند، با آن مواد مخدر خریداری می‌کنند."

برخی از جامعه شناسان به این باور اند که معتادین مواد مخدر در مقایسه به جامعه، به خانواده های شان ضرر بیشتر می‌رسانند.

قتل، سرقت، اذیت مردم و خشونت خانوادگی و قتل اعضای خانواده از جمله جرایمی اند که از سوی معتادین انجام می‌شود.

محمد ظاهر شمس استاد روان شناسی می‌گوید، دسترسی آسان به مواد مخدر، بیکاری و مشکلات خانوادگی از عوامل عمده افزایش شمار معتادین به مواد مخدر است.

آقای شمس پیشنهاد می‌کند که حکومت افغانستان باید تبلیغات وسیع را در رابطه به اضرار مواد مخدر راه اندازی کند تا جلو معتاد شدن جوانان به مواد مخدر گرفته شود.

گزارش: عبادالله حنانزی

XS
SM
MD
LG