لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۷

یک محکمه آسترالیا احمد ضیا علی زاده را رسماً به قاچاق انسان متهم کرد


مقامات آسترالیا خبر دادند یک مرد ۳۵ ساله افغان به نام احمد ضیا علی زاده که از سوی حکومت اندونیزیا به مقامات آسترالیا تسلیم داده شد در محکمه آسترالیا رسماً به قاچاق انسان متهم گردید.

در اعلامیه پولیس آسترالیا آمده‌است که حکومت آسترالیا از سال ۲۰۱۳ به این‌سو در تعقیب این مرد بود.

علی زاده در سال ۲۰۱۵ توسط پولیس اندونیزیا بازداشت شد.

علی زاده که روز پنجشنبه ۱۳ جولای از جاگارتا به جزیره پیرت آسترالیا انتقال داده شد، متهم به آنست که از ۲۶۳ پناهجو از هر یک بین ۴ تا ده هزار دالر گرفته‌است که آن‌ها را به آسترالیا انتقال بدهد.

او در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ برای پناهجویان کشتی و راه انتقال را فراهم می‌ساخت و اکنون در محکمه آسترالیا به ده قضیه جنایی متهم شناخته شده‌است.

هر چند این نوع استرداد سابقه زیاد ندارد‌، ولی حکومت محافظه کار آسترالیا با ایجاد پالیسی جدی برای جلوگیری از موج پناهجویان این سیاست را پیش گرفته و حتی در بعضی حالات کشتی‌های حامل پناهجویان را که به سمت یک کمپ ساحلی این کشور در حرکت بودند، بر گردانده‌است.

در اعلامیه حکومت آسترالیا آمده‌است که قاچاق انسان یک جنایت با ابعاد جهانی می‌باشد و تنها در صورت فعالیت و همکاری مشترک بین‌المللی می‌توان از آن جلوگیری کرد.

طبق قانون نو آسترالیا، پناهجویانی که به این‌کشور می‌آیند در کمپ‌ها در جزایر نائورو و پاپوا گینه نو نگهداشته می‌شوند تا اسناد آن‌ها تکمیل شود و آن‌ها حق اقامه دوباره در آسترالیا را ندارند.

از آخرین کشتی پناهجویان که به سواحل آسترالیا رسیده بیش از هزار روز می‌گذرد زیرا حکومت نو محافظه کار آسترالیا حتی بعضی وقت‌ها به کاپیتان و کارمندان کشتی‌های که پناهجویان را به این‌کشور انتقال می‌دهند پول داده‌اند که با سرنشینان خود برگردند.

در زمان حکومت کارگری آسترالیا کشتی‌های پناهجویان تقریباً هر روز به این کشور می‌رسیدند.

از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۲۰۰ نفر در تلاش برای رسیدن به آسترالیا در راه غرق شدند و تقریباً ۸۵۰ کشتی با ۵۱۸۰۰ پناهجو در سواحل آسترالیا لنگر انداختند.

به گفته مقامات حکومت آسترالیا از سال ۲۰۰۸ به این‌سو علی زاده نهمین فردی می‌باشد که به اتهام قاچاق انسان در آسترالیا محکوم شده‌است.

XS
SM
MD
LG