لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

شش دختر افغان فردا در مسابقات بین‌المللی روبات در امریکا شرکت می‌کنند


شش شاگرد دختر از ولایت هرات قرار است فردا (یکشنبه) در مسابقات بین‌المللی روبات در امریکا شرکت کنند.

بالاخره اشتراک تیم شش نفری دختران روبات ساز افغان در مسابقات روبات‌ها در امریکا قطعی شد و این دختران به روز جمعه از میدان هوایی بین‌المللی کابل بسوی امریکا پرواز کردند.

نخست اشتراک این دختران در مسابقاتی‌که ۱۶۰ کشور در آن به رقابت می‌پردازند خبر ساز شد اما پس از آن‌که درخواست ویزه آن‌ها دو بار رد گردید، سر و صدای زیادی را در مطبوعات ایجاد کرد.

لاس انجلس تایمز در مورد نوشته است که این دختران افغان بالاخره می‌توانند تا به روز یکشنبه یعنی شانزدهم جولای در مسابقات بین‌المللی روبات‌ها شرکت کنند.

دختران روبات ساز افغان، روباتی را ساخته اند که آب را پاک می‌کند.

لیدا یکی از شش دختر تیم روباتیک افغانستان به رادیو آزادی گفت، زمانی‌که دو بار درخواست ویزه شان از سوی سفارت امریکا در کابل رد شد، باعث شد تا همۀ اعضای این تیم بسیار مأیوس شوند، اما با شنیدن این‌که اجازه رفتن را به امریکا دریافت کردند بی‌نهایت خرسند است.

لیدا گفت:

" دفعتاً برای ما احوال آمد که اجازه رفتن را دریافت کردیم بسیار زیاد خرسند شدم، تنها من نه بلکه دوستانم و تمام شاگردان مکتب ما همه خیلی خوشحال شدیم."

رد درخواست ویزه دختران تیم روباتیک افغانستان سر و صدای زیادی را در مطبوعات امریکا پربا کرد.

برخی‌ها در امریکا گفتند که رد شدن ویزه این دختران افغان در حالی‌که عساکر امریکایی در آن‌کشور حضور دارند و مأموریت آموزش را به پیش می‌برند می‌تواند پیام مأیوس کننده را به افغان‌ها برساند.

پس از بحث‌های فراوان در این مورد، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا مداخله کرد و وزارت خارجه امریکا ویزه اقامه ده روزه را برای شش دختر افغان داد.

ایوانکا ترمپ دختر رئیس جمهور امریکا در تویترش نوشت که چشم به راه استقبال از تیم عالی دختران افغان و رقیبان شان است.

بر اساس گزارش‌ها، برای اشتراک کننده‌های کشور افریقایی گامبیا در مسابقات بین‌المللی روبات‌ها نیز تحت شرایط خاص، ویزه امریکا داده شده‌است.

XS
SM
MD
LG