لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

ولسی جرگه: دشمنان در تلاش ایجاد بحران خطرناک در افغانستان اند


ولسی جرگه افغانستان وضعیت امنیتی و سیاسی در کشور را نگران کننده خوانده و تأکید می‌کند که تلاش‌ها برای ایجاد بحران بزرگ و خطرناک در کشور جریان دارد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه در نشست عمومی روز شنبه پس از نگرانی وکلا در خصوص بیشتر شدن مشکلات امنیتی در کشور گفت که دشمنان افغانستان می‌خواهند با ایجاد این بحران مشکلات را در این کشور بیشتر سازند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی افزد:

"دشمنان افغانستان از هر راه ممکن سعی و تلاش دارند که اختلافات را راه اندازی کرده و وفاق سیاسی ما را به قربانی بگیرد و یک بحران خطرناک را که مدیریت آن از حوصله مردم و حکومت بیرون باشد عمیقاً کار می‌کنند و ما خواهش می‌کنیم که رئیس جمهور و رهبری حکومت در این راستا جداً توجه بکنند."

آقای ابراهیمی مشخصاً نگفت که این دشمنان کی‌ها اند و به چه خاطر در صدد ایجاد بحران خطرناک در افغانستان می‌باشند.

اما تعدادی از وکلا تأکید کردند که برخی حلقات در داخل و خارج نظام به اشاره ایران، پاکستان و شماری از کشورهای دیگر در منطقه تلاش برای سقوط حکومت وحدت ملی داشته و تعصبات قومی، لسانی و زبانی را دامن می‌زنند.

همایون همایون معاون اول ولسی جرگه ادعا کرد که از طریق صفحات فیسبوک ارگ نیز به مسایل قومی و لسانی دامن زده می‌شود.

این بار نخست نیست که از بوجود آمدن یک بحران بزرگ در افغانستان سخن زده می‌شود بلکه پیش از این برخی فعالان مدنی، رهبران سیاسی و بزرگان قومی از بوجود آمدن بحران در کشور هشدار داده و خواهان اقدامات جدی از سوی حکومت شده‌اند.

در این حال ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، تلاش‌ها برای حل مشکلات امنیتی و مبارزه با تروریزم جریان داشته و در این خصوص کارهای نیز صورت گرفته‌اند.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت که پلان چهار ساله در این خصوص ترتیب و در حال نهایی شدن است.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"یک طرح سراسری مبارزه علیه تروریزم آماده شده‌است بدون این‌که ما با دهشت افگن‌ها روبرو استیم امنیت شهرهای بزرگ بخصوص شهر کابل در خط اول قرار دارد طرح یا پلان چهار ساله در سراسر افغانستان در مبارزه علیه تروریزم تقریباً نهایی شده و در آینده نزدیک عملی می‌شود."

آقای آزاد هر چند در مورد جزئیات این طرح بیشتر تبصره نکرد اما گفت که رئیس جمهور در مشوره با مردم تلاش دارد تا مشکلات در کشور برطرف گردد.

این در حالیست که رئیس ولسی جرگه می‌گوید مصوبۀ را تحت نام (تحکیم وحدت ملی و وفاق سیاسی) تصویب و به جانب حکومت فرستاده‌اند که تطبیق آن در مدیریت بحران سیاسی و تأمین وحدت ملی در کشور می‌تواند مؤثر واقع گردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG