لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

ولسی جرگه: ضعف در مدیریت حکومت سبب حوادث اخیر شده‌است


پارلمان افغانستان
پارلمان افغانستان

ولسی جرگه افغانستان با اشاره به انفجار موتر بم اخیر در شهر کابل، راه اندازی تظاهرات، فیر بالای مظاهره کنندگان و بندش جاده‌ها می‌گوید این همه ناشی از ضعف حکومت بوده و باید به آن نقطه پایان گذاشته شود.

همایون همایون معاون اول این جرگه که ریاست نشست روز شنبه را به عهده داشت پس از نگرانی وکلا در خصوص افزایش مشکلات در پایتخت گفت، رئیس جمهور غنی باید با مظاهره کنندگان تفاهم کرده و به خواست‌های مشروع و قانونی شان رسیدگی کند.

همایون همایون معاون اول ولسی جرگه افغانستان
همایون همایون معاون اول ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"مشکل بزرگ در خود آقای رئیس جمهور و حکومت است تمام حادثات که رخ می‌دهد و انفجاراتی که در تمام کشور صورت گرفته‌ از ضعف حکومت است."

وی همچنان از حکومت خواست تا آن عده مسئولین را که امر فیر بالای مظاهره کنندگان را داده‌اند به سارنوالی معرفی کند.

از سوی دیگر معاون اول ولسی جرگه خواست رهبری جمعیت اسلامی را در خصوص برکناری مقامات حکومتی نظر شخصی آن حزب خواند اما تأکید کرد که هر خواست باید با ارائه اسناد و شواهد صورت گیرد.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرند که به تازگی یک هیئت ولسی جرگه با معترضان دیدار کرده و قرار است خواست‌های آن‌ها را شام روز شنبه با رئیس جمهور شریک سازد.

پس از حمله اخیر موتر بم در شهر کابل و حمله بر مراسم جنازه پسر علم ایزد یار معاون اول مشرانو جرگه شماری از افراد در مناطق مختلف شهر کابل خیمه تحصن برپا کردند.

این مسئله سبب مشکلات زیاد برای باشندگان شهر کابل و انتقاد اعضای ولسی جرگه شده‌است.

در این حال ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، حکومت برای بیرون رفت کشور از حالت فعلی تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهد اما تاکید می‌کند که وضعیت موجود در کشور ناشی از وضعیت جنگی می‌باشد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری در مورد به رادیو آزادی گفت:

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری

"ما با بیست گروه تروریستی در جنگ استیم اما دشمن از هر خلاء استفاده می‌کند ما گروپ‌های زیاد شان را بازداشت می‌کنیم در یک حالت جنگ استیم می‌خواهیم که شرایط را همه درک کنند ما در یک وضعیت جنگی قرار داریم."

از سوی دیگر آقای مرتضوی می‌گوید، حکومت آماده پاسخ‌گویی به خواست‌های معترضان است و آنان نباید با بندش جاده‌ها سبب آزار و اذیت مردم گردند.

برخی از اعضای ولسی جرگه تأکید می‌کنند که هرگاه به مشکلات موجود در کشور نقطه پایان گذاشته نشود وضعیت بدتر شده و بالاخره سبب بوجود آمدن یک بحران جدی خواهد شد.

جاوید حسن زاده

مرتبط

XS
SM
MD
LG